zondag, 24 september 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

watch this space

Google adverteert nu voor bewegend adverteren. Watch this space, heet het filmpje dat rechtsboven op mijn LinkedIn-pagina verschijnt. Alles wordt beter, mooier en toegankelijker, zegt het filmpje. Maar is dat wel zo?

Te veel beweging op de vroeger zo kalme pagina's maakt de bezoeker onrustig. Rechts een venster met een filmpje, links de informatie waar je naar zoekt, dat werkt niet goed. Om over die achtergrondbeeldschermvullende animaties van Shell die Nu.nl laat draaien maar niet te spreken. 

Geen wonder dat de voorschriften voor toegankelijke webteksten steeds scherper aansturen op kort, krachtig en wervend. Het is de vraag of zulke teksten, hoe goed ze ook aan die voorwaarden voldoen, het ooit kunnen redden in hun strijd tegen vensters met bewegende beelden.

Goed, je kunt wegzappen, en dat doen velen ook, maar het risico dat de webruimte gevuld wordt met een feest van filmpjes is groot. Zeker omdat exploitanten van websites er geld mee kunnen verdienen: klikken is incasseren. Als informatieve sites zoals Wikipedia maar niet mee gaan doen...