dinsdag, 26 september 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp
Social media: alleen regels voor ontwetenden

Regels zijn voor kinderen, die nog niet alles weten en de gevaren nog niet kennen. Regels voor het gebruik van social media uitgevaardigd voor medewerkers, zijn een teken van onvoldoende kennis van die middelen. Bij de gebruikers en bij directies.

Toen internet opkwam, was het veelal verboden op de werkvloer, of aan strikte regels gebonden. Hetzelfde voor e-mail. Regels moesten gevaren voorkomen. Mogelijke gevaren, die leefden in de hoofden van de directies die onvoldoende wisten.

Als je - bijvoorbeeld - weet dat wat je twittert, feitelijk openbaar is, ook al doet twitter zich als besloten communicatiemiddel voor, als je weet dat de boodschap die je deelt met je volgers snel in de zoekresultaten van Google verschijnt, dan heb je geen regels nodig voor hoe je moet twitteren.

Regels zijn voor de onwetenden. Het gedrag dat de regels moeten bevorderen ontstaat vanzelf bij diegenen die voldoende weten…