maandag, 20 november 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp
Uw organisatie?
informeren en presenteren
draagvlak creeren
online acteren
De mensen van uw organisatie
De middelen van uw organisatie
Aanbod
Mijn aanbod
Mijn netwerk
training, advies en creatie
schrijven, redigeren en ordenen
realisatie online en offline
samenwerken en activeren
Mijn partners
Aggregatie, visualisering en linken voor toegankelijke kennis

Kennis was macht, toen de hoeveelheid kennis nog behapbaar was. Inmiddels komen we allemaal om in de kennis. Er is zoveel dat we maar heel moeilijk kunnen kiezen. De perplexiteit - de informatiewaarde van de onderdelen van het systeem - is zo klein dat we geen goede keuze kunnen maken: we staan perplex.

Kennis delen is macht, dat is nu het devies. Maar hoe daarbij om te gaan met die enorme hoeveelheid kennis? Hoe te kiezen? En, hoe anderen helpen te kiezen? Er zijn drie sleutels.

Aggregatie: filteren en clusteren

Gegevens in samenhang krijgen nu een grote meerwaarde. Voor degenen die zoeken, en voor aanbieders. Partijen als Infochimps.com en Datasift.net, bijvoorbeeld, bieden op thema geordende verzamelingen data aan, zowel gratis als voor een klein bedrag. Je kunt daar ook zelf dataverzamelingen aanbieden. Zo ontstaat een nieuwe tussenlaag van zoek-intermediairs die gegevens filteren en clusteren.

Visualisering: infographs en animaties

Visualisering en animatie van gegevens zorgt voor gemakkelijke toegang tot complexe materie. Antwoorden op ingewikkelde zaken beginnen vaak met een schema. De nieuwe tussenlaag van gevisualiseerde informatie ligt dan boven op de enorme hoeveelheid ongeordende data. Gemakkelijk voor wie op zoek is, en een uitstekende wijze om vindbaarheid van eigen gegevens te vergroten. Statisticus Hans Rosling van Gapminder.org is een voorbeeld bij uitstek.

Linken: tagging en targetting

Een derde tussenlaag wordt gevormd door de 'social graph' en de 'interest graph'. Informatie zoeken - en vinden - in een sociaal netwerk dat je vertrouwt, zorgt voor aanzienlijke reductie van het aantal gegevens. Zeker als het betreffende sociale netwerk een zekere autoriteit is op het thema dat je onderzoekt. De 'interest graph' ontstaat binnen een 'social graph' als deelnemers van het netwerk onderling informatie delen via 'like'- en 'share'-buttons.

Drie redenen waarom we heel goed gebruik kunnen maken van intermediairs. En, als we zelf gegevens onder de aandacht willen brengen, vormt deze tussenlaag hèt instappunt.