zondag, 24 september 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp
Google verdringt de website uit het centrum van de wereld

Google heeft een paar belangrijke veranderingen doorgevoerd. Daar schreef ik kort geleden al over. Kort gezegd: de organische (dat is: niet-betaalde) zoekresultaten bevatten nu met voorkeur ook resultaten uit social media als Twitter, Flickr en Facebook. Daarbij krijgen 'share'-links van vrienden ook nog eens voorrang. De social media krijgen dus structureel meer aandacht van Google dan voorheen.

Dat zorgt voor grote veranderingen op het gebied van SEO (search engine optimalisation) en pr via websites. Die veranderingen raken met name bedrijven en organisaties en de wijze waarop zij aan communicatie doen. Immers, de oude strategie om via uitgekiende SEO een prominente plek te verwerven in de zoekresultaten, is niet meer voldoende. De noodzaak om deel te nemen aan - en betrokken te worden bij - de conversatie via de social media wordt des te groter.

Dus, wie denkt dat het met de hype rond de social media wel meevalt, die kon nog wel eens vreemd opkijken. Vooral als de website van zijn organisatie of bedrijf niet meer op die comfortabele plaats in de zoekresultaten terechtkomt. Het advies: blijf aan SEO doen, maar steek er niet te veel geld in, en begin zo snel mogelijk met uitgekiende toepassing van social media.

Je zou kunnen zeggen dat de website aan het verdwijnen is. Zeker als statisch gegeven: omdat de landingspagina meer en meer van belang wordt dan de homepage, en omdat meer een meer websites gebruikers toestaan hun eigen onderdelen van de site te kiezen. Met Google's keuze om social media zo'n belangrijke rol te geven lijkt de website definitief uit het centrum van de conversatie te verdwijnen. Naar de plek waar websites thuishoren: tussen de andere social media…