zondag, 24 september 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp
Passie als sleutel voor authentieke aandacht op het web

Begin dit jaar deed TED-official Chris Anderson een oproep: wat zijn de eigenschappen van waardevolle commercials? Zijn oproep inspireert tot verdieping van de manier waarop we op het web omgaan met bezoekers. Hoe kun je echte betrokkenheid genereren? Een synopsis.

Van plat naar intens

Aandacht is een belangrijke economische factor, met name als het gaat om de aandacht van het publiek voor uitingen in de traditionele en de nieuwe media. Die aandacht wordt nu alleen op een platte manier gemeten: hoeveel (clicks, pageviews, bezoekers, bezoekduur, et cetera) en wie (welke leeftijd en welke sociaal-economische status)?

Anderson voegt daar een nieuwe, derde dimensie aan toe: de intensiteit van de aandacht, de passie. Dat is dan wel veel moeilijker te meten dan de oorspronkelijke twee dimensies, passie brengt wel de essentie aan die nodig is voor een authentiek(er) beeld van het medialandschap van vandaag.

Gefocussed of 'laat-maar'

De aandacht van de bezoeker van een website, de tv-kijker of de lezer van een blad wordt maar al te vaak gekidnapt door - voor hen - nietszeggende onderbrekingen in de vorm van advertenties en oproepen. We ervaren het elke keer als een film of documentaire wordt onderbroken door reclame.

Dat leidt eerder tot haat dan tot passie. En tot afkeer van het medium, maar vooral van de afzender. Reclameloze tv is niet voor niets zo populair… De bezoeker, de kijker en de lezer worden alleen gegrepen door relevante inhoud, of het nu een hoofdartikel of een commerciële oproep betreft. Hun tijd is kostbaar.

Passie genereert potentie

Passie bepaalt de waarde van de (sociale) media die marketeers, adverteerders maar ook conversation managers benutten voor hun doeleinden. Daarom is bijvoorbeeld een (commerciële) aankondiging over de nieuwste miniatuurtreintjes zo op zijn plek op een site voor treinhobbyisten. Een bekend gegeven. Focus heet dat in marketingtermen. Maar het gaat nog verder.

Bij passie hoort 'radical openness' - radicale openheid - die bedrijven en organisaties zouden moeten bedrijven. Want de regels zijn veranderd. Deel het materiaal van jouw passie met ieder die er belangstelling voor heeft. Maak bijvoorbeeld geen bedrijfsgeheim van jouw oplossing voor een specifiek probleem, maar doe er verslag van op alle mogelijke kanalen! Of zet filmpjes op je bedrijfswebsite waarin medewerkers vertellen over hun ervaringen en drijfveren…

Van arrogant naar toekomstgericht

Wie op die manier zijn of haar passie deelt, kan deelnemen aan de conversatie waaraan hij of zij zo graag wil deelnemen. Als je je 'bedrijfsgeheimen' in alle openheid deelt, dan inspireer je mensen, dan gaan jouw ideeën echt werken, dan dragen anderen bij aan de verbetering van jouw idee, dan verbetert de kwaliteit van jouw idee.

Dus geen arrogantie meer van bedrijfsgeheimen, maar openheid voor toekomstgerichtheid. De mensen komen dan vanzelf naar je toe. Het verkeer neemt dan vanzelf toe. En jouw thema en jouw business komen dan heel natuurlijk onder de aandacht.

Niet stalken maar oefenen

Daarvoor moet je niet alleen je oude geslotenheid verlaten, maar je moet ook gedisciplineerd en hard werken aan het onderwerp van jouw passie. Want, passie komt niet als je er heel direct naar streeft, net als de liefde. Je moet de passie niet stalken maar uitdragen in je dagelijkse praktijk, in alle openheid.

Kijk hier naar de presentatie van Chris Anderson op TED (29 minuten).