zaterdag, 18 november 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp
Uw organisatie?
informeren en presenteren
draagvlak creeren
online acteren
De mensen van uw organisatie
De middelen van uw organisatie
Aanbod
Mijn aanbod
Mijn netwerk
training, advies en creatie
schrijven, redigeren en ordenen
realisatie online en offline
samenwerken en activeren
Mijn partners
Hoe pak je de aandacht en hoe houd je die vast?

De Grieken hadden er een uitgebreide retorica voor, John Hagel III en John Seely Brown vatten het in de Harvard Business Review samen in vijf punten. Geheel eigentijds, maar onmiskenbaar geworteld in wat de Grieken ons leerden over aandacht verwerven en vasthouden.

1. Maak het probleem mysterieus

Presenteer een probleem dat opgelost móet worden. Leg uit waarom het zo'n probleem is. En waarom er zoveel mensen mee worstelen, zonder dat de oplossing gevonden wordt. Dat activeert de nieuwsgierigheid en de uitdaging.

2. Geef geen antwoorden, stel vragen

Help de mensen op weg en stel vragen over het probleem. Dat intrigeert en motiveert de mensen mee te denken. Dat activeert de nieuwsgierigheid nog meer, en de wil tot het vinden van een oplossing.

3. Schakel de verbeelding in

Schets mogelijke scenario's: 'Wat zou er gebeuren als…?' Illustreer de mogelijkheden die ontstaan voor wie het probleem kan oplossen. Maak duidelijk dat dit slechts schetsen zijn. Dat stimuleert de verbeelding nog meer.

4. Zorg voor schaarste

Als je iedereen wilt bereiken, wordt de boodschap heel plat. Geef niet alles prijs, laat te raden over. Als je niet iedereen bereikt met je mysterie, vragen en verbeelding, is dat niet erg. Relatieve schaarste prikkelt de mensen.

5. Wees echt

Speel je een spelletje, dan val je door de mand. Zoek naar een probleem dat je oprecht mysterieus vindt, stel vragen waarop je het antwoord oprecht (nog) niet weet, schets scenario's die je echt raken en simplificeer niet waar dat echt niet kan.

Het is dan wel een stuk eenvoudiger dan de beproefde Griekse retorica, het is wel mysterieus, problematiserend, vol verbeelding, prikkelend schaars en authentiek. Wie probeert dit model eens uit op een eigen presentatie?

Zie ook: S.C.H.E.R.P. blijven