maandag, 20 november 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp
Uw organisatie?
informeren en presenteren
draagvlak creeren
online acteren
De mensen van uw organisatie
De middelen van uw organisatie
Aanbod
Mijn aanbod
Mijn netwerk
training, advies en creatie
schrijven, redigeren en ordenen
realisatie online en offline
samenwerken en activeren
Mijn partners
Conversatie management - ook voor presentaties

De oude Powerpoint-presentatie met bullets en veel tekst is uit. Van zenden, via participatie naar conversatie is de sleutel. Ook voor het betrekken van publiek bij de presentatie. Neem maar eens een kijkje op TED.com…

Nancy Duarte schrijft erover en geeft zes aanwijzingen om daarbij social media te gebruiken.

1. Luisteren
Ken je publiek (die kenden we natuurlijk al) en leer ze ECHT kennen. Via de social media gaat dat heel gemakkelijk. Waar houden ze zich op, wat vinden ze leuk en wat verbindt hen? Waarover praten ze over en wat zeggen de concurrenten? Moet ik mijn verhaal nog meer op afstemmen op wat ik waarneem?
Lees ook: Online Reputatie Management

2. Creëer
Maak krachtige beelden en krachtige tekst die het goed doen in de social media. Denk aan sound-bites, viral infografics, slideshares en video. In dienst van wat je wilt vertellen. Test wat je maakte op vrienden of door het alvast te delen op microblogs zoals Twitter en kijk hoe het valt. Of leg vragen en half-afgemaakte ideeën voor, en nodig je publiek uit om mee te denken.
Lees ook: Kennis delen is macht

3. Presenteer
Voed je publiek met social media objecten. Verlevendig de presentatie daarmee. Maak gebruik van wat je aantreft in de social media: een live stream, een twitter-conversatie, foto- en videokanalen zoals Flickr en Youtube. En, maak foto's en video's van de ontmoeting met het publiek - als dat maar even mogelijk is. Dat is prachtig materiaal voor de huidige en toekomstige presentaties.
Lees ook: Hoe pak je de aandacht en hoe houd je die vast

4. Deel
Deel, deel, op alle kanalen die je tot je beschikking hebt. En reageer op de reacties en de vragen - die je natuurlijk wel moet opsporen. Nodig mensen uit om jouw presentatie te verslaan in hun blogs, twitter-streams en communities. En, als je een live-verslag maakt van je presentatie, deel die dan zo snel mogelijk met het publiek. Bij voorkeur nog voor ze de deur uit zijn.
Lees ook: Samenwerking is een bloem

5. Monitor
Het is natuurlijk aardig om te weten hoeveel mensen je bereikt. Maar bereik je wel de juiste mensen via de social media? Blijft jouw verhaal wel hangen? Houd daarom de tellers in de gaten en de herkomst van de mensen die interesse hebben voor jouw presentatie, maar ook de inhoud van de reacties. Dat levert goud op, voor nu en voor toekomstige presentaties.
Lees ook: Passie als sleutel voor authentieke aandacht op het web

6. Pas aan
Als je goed kijkt en luistert naar het publiek en naar hun reacties, kun je gefundeerde beslissingen nemen over hoe je je boodschap en de vorm ervan kunt aanpassen. Om je publiek nog beter te bereiken en om nog beter mee te kunnen doen aan de conversatie. Verzamel dit materiaal, orden het en trek je conclusies.
Zie ook: Luisteren naar de klant - best lastig

En natuurlijk S.C.H.E.R.P. blijven...