zaterdag, 18 november 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp
Uw organisatie?
informeren en presenteren
draagvlak creeren
online acteren
De mensen van uw organisatie
De middelen van uw organisatie
Aanbod
Mijn aanbod
Mijn netwerk
training, advies en creatie
schrijven, redigeren en ordenen
realisatie online en offline
samenwerken en activeren
Mijn partners
Social-mediawijsheid of kopen, kopen, kopen door social media?

Als aanvulling op mediawijsheid is social-mediawijsheid nodig. Zeker nu de marketeers het domein van de social media zo nadrukkelijk betreden. Hoe herken je de mechanismen van de vrije, belangeloze conversatie met social media? En hoe herken de sirenen van de social-mediamarketing?

Lees hier welke regels de social-mediamarketeers toepassen. Kijk mee in hun keuken en doe social-mediawijsheid op. Mike Schulz van de RAIN Group Sales Training Company zet enkele belangrijke regels voor ons op een rijtje. Komen ze. (In gepaste eigen woorden en met commentaar.)

Mediawijsheid is de weerbaarheid die we vooral opgroeiende internetgebruikers toewensen. Wanneer word je gemanipuleerd, wat zijn de mechanismen van de overtuiging, hoe herken je de mechanismen die je willen beïnvloeden en hoe kom je tot zelfstandige besluiten?

Social-mediawijsheid kun je verwerven door de acht regels van Schulz te begrijpen.

1. Langzaam koken
Als je een kikker in kokend water gooit, springt ie eruit. Je moet het water - met de kikker erin - langzaam opwarmen tot het kookpunt. Dan went ie eraan. Aldus Schulz. Complimenteer iemand met wat ie schreef, raak vertrouwd met hem of haar. Dan doet diegene eerder mee met wat je voorstelt.
Social-mediawijsheid: herken wanneer je langzaam gekookt wordt.

2. Geef iets weg
De gulden regel van 'vermenigvuldigen door te delen' vertaalt Schulz naar: 'gevers winnen'. Hij adviseert om iets weg te geven wat als waardevol wordt waargenomen: een stukje onderzoek, een whitepaper of een uitnodiging voor een privé-event. Zo kun je de kikker koken…
Social-mediawijsheid: herken wanneer je ingepakt wordt met 'freebies'.

3. Personaliseer
Standaard werkt niet meer, persoonlijk en oprecht werkt wel. Schulz adviseert om veel inspanning te besteden aan het 'oprechte' contact. Gebruik alles wat je weet van de beoogde gesprekspartner om het contact te leggen, benut daarbij alle mogelijkheden. Dan pas voelen mensen zich aangesproken.
Social-mediawijsheid: herken wanneer onbekenden 'dingen' over je weten.

4. Wees brutaal
Brutalen hebben de halve wereld. Aarzel niet - zegt Schulz - om 'proactief' op te treden. Koude acquisitie is nog lang niet dood. Als je een specifiek persoon wilt benaderen, doe het gewoon. Niet geschoten, altijd mis. Dus durf contact te maken, ook al denk je aanvankelijk dat dit niet zal werken.
Social-mediawijsheid: herken opdringerige onbekenden.

5. Blijf glimlachen
Maak jezelf niet belangrijker dan nodig. En doe niet opgeblazen en schep niet op over jouw belangrijke relaties. Dat allemaal is niet aardig, zegt Schulz. Wees positief en aardig. Help anderen en deel. Met een glimlach. Dat zorgt voor invloed.
Social-mediawijsheid: zoek naar wat er achter die bescheidenheid zit.

6. Breng je winkel op orde
Als je naar buiten treedt, via de social media, nodig je de mensen in jouw winkel uit. Schulz zegt - terecht - dat je je winkel dan wel goed op orde moet hebben. Mooie uitstraling, alles duidelijk op een rijtje. De eerste indruk kun je maar één keer maken.
Social-mediawijsheid: klopt helemaal, Mike!

7. Wees persoonlijk
Mensen gaan relaties aan met mensen die ze mogen. Maak daarom goed duidelijk wie je bent, en welke persoonlijkheid je hebt. Zegt Schulz. Vertel waar je voor staat en laat mensen niet raden.
Social-mediawijsheid: waarom geeft deze persoon zich op deze wijze bloot?

8. Ga offline als dat kan
Social media zijn het begin. Als je elkaar nog niet ontmoet hebt (irl) of wanneer je elkaar wel kent, maar een gesprek in levende lijve beter werkt. Aarzel dan niet: bel of mail en maak een afspraak. Verkopen is een contactsport, aldus Schulz.
Social-mediawijsheid: waarom wil deze persoon een afspraak met mij?

Zie ook: Social media, straks exclusief voor marketeers?

Mike Schulz is directeur van de RAIN Group