maandag, 25 september 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp
Weibo, het Chinese Twitter

Dit weekeinde bijgepraat met Thomas Marzano, social-media-expert (Creative Director for Online Brand Communications) bij Philips. Marzano verkent onder meer het verre oosten: wat doet China? Drie trends zijn opmerkelijk. (Waar Pasen allemaal niet goed voor is.)

Socialer dan sociaal

Social media zijn in een land als China socialer dan sociaal. De maatschappij draait daar niet om het individu, maar eerder om de groep waartoe het individu behoort. En dat klikt met de social media. Geen wonder dus dat de sociale netwerken in het verre oosten zo immens populair en effectief zijn.

Kopiëren? kopiëren!

Dan is er de welbekende kopieerlust van onze verre vrienden. Het motto lijkt: als het werkt in het westen, dan werkt het ook hier. Kopiëren die handel. Welk patentbureau maakt ons wat? Kijk maar eens naar het Chinese Twitter, weibo.com. En naar renren.com, het Chinese Facebook.

Renren, het Chinese Facebook

Onze UX? Nou, eh nee...

De derde trend is opmerkelijk. Die gooit onze bevindingen over de ideale website geheel terzijde. Véél is goed. Pagina's met een grote hoeveelheid, schijnbaar ongeordende hoeveelheid opties zijn standaard. Geheel in weerwil van wat onze UX-experts ons aanraden. Oorzaak: 'nee'-zeggen is geen optie, want onbeleefd en niet-eervol. De keuze ligt bij u, waarde bezoeker!

We houden onze verre vrienden in de gaten. Misschien moeten we eens Chinees gaan leren...

Meer info
Hier is de blog van Thomas Marzano en hier zijn Twitter-account.
Kijk ter vergelijking nog eens op de 'westerse' blog over de ideale landingspagina.