zondag, 24 september 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp
Landingspagina's - krachtig en handig

Het begrip 'landingspagina' klinkt eenvoudiger dan het is. Wie voor een specifiek thema een online-campagne wil voeren op zijn website moet het begrip landingspagina begrijpen en in de praktijk kunnen brengen. Lees hier meer over de uitgangspunten voor theorie en praktijk, en over de bijna-dodelijke valkuilen.

Bezoekers trekken

Een landingspagina moet in de eerste plaats bezoekers trekken. Ze kunnen op de landingspagina terechtkomen via een online social-media-campagne die zowel de url van de hoofdwebsite als de aanduiding van de landingsbaan aanduidt. Bijvoorbeeld 'www.hoofdsite.nl/belangrijkthema'. Zo'n url is bruikbaar in off-line en online campagnes over 'belangrijkthema', voor de vindbaarheid door zoekmachines en voor de monitoring van de campagne.

Wie landingspagina's wil inzetten voor een campagne en daarvoor voorzieningen wil treffen op de eigen website moet rekening houden met de volgende inzichten, die kunnen leiden langs de bijna-dodelijke valkuilen.

Inzicht 1 - de onderliggende gedachte

De landingspagina moet een relatie hebben met de hoofdwebsite. Anders was een thema-website een geschikter middel, nietwaar? Bezoekers moeten via herkenbare onderdelen van de hoofdwebsite het vervolg van hun weg kunnen vinden. Denk daarbij aan de stijlverwantschap in het design, maar ook aan de onderdelen als hoofdmenu, footermenu en applicaties, die zowel op hoofdwebsite als op landingspagina een plek moeten vinden.

Inzicht  2 - de praktijk van het programmeren

Dan begint voor elke landingspagina een reeks van stappen die noodzakelijk zijn. 'Gewone' onderdelen van de website kunnen ook als landingspagina functioneren, maar daarover hebben we het hier niet. We willen een speciale landingspagina bouwen die uitsluitend (meetbaar) verkeer uit de campagne afvangt en thuisbrengt. Deze bezoekers kunnen na de landing natuurlijk gaan waar ze willen.

Stap 1, beton storten

Eerst moeten we beton storten: secties, categorieën en (verborgen) menu’s aanmaken. Vervolgens moeten we vlees verzamelen voor op dit geraamte: we maken een opzet voor de onderdelen van de speciale landingspagina.

Stap 2, integratie

Daarna moeten we de concept-landingspagina integreren: het (verborgen) menu-item van de landingspagina linken aan het artikel dat de basis is voor de landingspagina.

Stap 3, de zoekmachines

Tegelijkertijd moeten we Google tevreden houden met de juiste aanwijzingen voor diens Robots. Zij moeten de aanwijzing 'nofollow' krijgen, op straffe van uitsluiting. Immers: de landingspagina is geen onderdeel van de sitemap (de navigatiestructuur) van de hoofdsite, maar staat daar los van. Ze ontvangt echter wel bezoekers, die ze doorleidt naar de hoofdsite. Met het bordje 'Nofollow' vertellen we Google de eindeloze cirkelgang van rondgeluste links niet te nemen.

Inzicht 3 - stap 1, bezoekers helpen

Vervolgens moeten we de - meestal heel gebruikers- en (be)zoekers-onvriendelijke link van de landingspagina aanpakken. Arresteren en toevoegen aan een module voor redirects van de hoofdwebsite. Zodat bezoekers die zoeken naar 'belangrijkthema' ook werkelijk 'belangrijkthema' als url te zien krijgen, samen met de zoekmachines die dat ook heel duidelijk vinden.

Inzicht 3 - stap 2, de details

Ik gebruik JRedirect voor verwijzing naar de landingspagina en SH404SEF voor een mooie alias. Daar gelden technische dingetjes die het vernoemen niet waard zijn, maar die wel cruciaal zijn… Ze blijken wel in de praktijk en uit de handleiding van beide Joomla-modules. En zijn ook goed oplosbaar met enige kennis van het CMS en de filosofie voor landingspainga's.

inzicht 3 - stap 3, de opgang

Aan de slag dus. Veel succes, en aarzel niet om te overleggen over mogelijke hobbels of om met tips te komen. We kunnen elkaar misschien wel helpen. Houd de stats in de gaten voor de eigen landingspagina's, en reageer op het verkeer!