maandag, 25 september 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp
Splash-pagina's zonder skip-intro

De home-pagina neemt in belang af. Het meeste verkeer naar de website landt op een andere pagina. Als de zoekmachines die andere pagina's goed geïndexeerd hebben, tenminste.

Nu we weten dat specifieke landingspagina's een krachtig middel zijn om gericht verkeer te genereren, kunnen we de home-pagina weer de nodige aandacht geven. En wel een speciaal type home-pagina: de zogenaamde 'splash'.

We kennen de 'splash', denk ik, alleen nog maar in negatieve zin. De home-pagina met daarop een pop-up die je weg moet klikken om de eigenlijke website te bereiken. Vaak met veel animatie en gedoe. "Skip-intro", denken vele bezoekers dan… of - erger nog: "wegwezen!"

Subtieler

Dat kan allemaal veel subtieler en informatiever. Zonder de ergernis van de bezoeker te wekken. We kunnen de algemene bezoeker van de site beter bedienen. Met een specifieke 'splash-pagina', die de bezoeker van de basis-url (bijvoorbeeld "www.rijkwillemse.nl") één keer te zien krijgt en daarna tijdens het bezoek niet meer.

Op deze ingetogen 'splash' krijgt de bezoeker informatie die actueel is, of die echt een aparte plek verdient. Toegang tot de rest van de site blijft eenvoudig, via de navigatie en - eventueel - via een speciale knop met een aansporing. De web-eigenaar kan met zo'n splash de aandacht van de bezoeker leiden, zonodig met periodiek wisselende splash-pagina's.

Voorbeeld

Kijk maar eens op deze link en zie hoe deze ene splash eruitziet. 't Kan allemaal natuurlijk nog veel opzichtiger, maar daarvoor heb ik hier niet gekozen. Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan!

En als je wilt weten hoe dit systeem in te passen op de website van de eigen organisatie: neem gerust contact op.

{module [105]}