zaterdag, 16 december 2017
Online Schrijfhulp
Vraag Rijk
Uw vraag
informeren en presenteren
draagvlak creeren
online acteren
De mensen van uw organisatie
De middelen van uw organisatie
Mijn aanbod
Mijn aanbod
Mijn netwerk
training, advies en creatie
schrijven, redigeren en ordenen
realisatie online en offline
samenwerken en activeren
Mijn partners

Blog

In de Matrix van Google

We hebben allemaal onze eigen waarneming, ook al kijken we naar die ene zaak waarvan wij denken dat we het allen op dezelfde manier waarnemen. Natuurlijk, er is een zekere overeenkomst tussen die uiteenlopende waarnemingen van dat ene ding. Die overeenkomst helpt ons wanneer we anderen de kleur 'rood' aanwijzen, of de weg naar het postkantoor, of een plek op het internet, om maar eens een paar mogelijke toepassingen te noemen. Toch is het boek dat ik lees, niet hetzelfde boek als het boek dat anderen lezen, ook al gaat het om dezelfde uitgave.

Eli Pariser, auteur van "The Filter Bubble" trekt deze opvatting door naar de zoekmachines, in zijn praatje voor TED. Een must-see.

Customer profiling

Zoals Amazon doet aan 'customer profiling' - door pagina's voor jou klaar te zetten waarvan ze denkt dat ze bij jou passen - zo selecteert Google de informatie die mogelijk bij jou past. En dat allemaal op grond van jouw surf- en zoekgedrag. Zo leidt dezelfde zoekopdracht tot verschillende zoekresultaten. Afhankelijk van de zoeker.

Gevaar

Eli Pariser wijst - terecht - op het gevaar van deze ontwikkeling. Er is dan wel niets nieuws aan gefilterde informatie. De hoofdredacteur van een krant of een tijdschrift doet dit al langer dan vandaag. En we vragen hem of haar daar ook om: zet je kritische vermogen in om voor mij te filteren wat mij mogelijk interesseert.

Filterbots

Nee, het echte gevaar zit hem volgens Pariser in de zoekrobots die nu automatisch voor ons filteren - dus zonder tussenkomst van een creatief en kritisch persoon. En dat allemaal op grond van ons surfgedrag… Zo krijgt ieder - automatisch - een eigen internetwerkelijkheid. Kunnen we dan nog wel met elkaar praten over hetzelfde?

Het experiment

Ik riep bezoekers op om in Google achtereenvolgens de volgende zoektermen in te tikken:

  • "communicatiebureau Nijmegen"
  • "Egypte"

en de schermafbeeldingen van het resultaat op te sturen. De resultaten van dit vergelijkend onderzoek volgen spoedig. Voorlopige resultaten vind je hier.

Kijk hier naar het praatje van Eli Pariser op TED.

En lees hier meer over onze 'onvolledigheid'.