maandag, 20 november 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp
Uw organisatie?
informeren en presenteren
draagvlak creeren
online acteren
De mensen van uw organisatie
De middelen van uw organisatie
Aanbod
Mijn aanbod
Mijn netwerk
training, advies en creatie
schrijven, redigeren en ordenen
realisatie online en offline
samenwerken en activeren
Mijn partners

De zegen van Google

De zegen van Google hebben we. Maar of we daar nu beter van worden? En wat het precies betekent?

Terwijl ik de resultaten van het crowdsourcing-onderzoek naar de Filter Bubble van Google aan het compileren ben - waarvoor dank, allen! - lees ik wat Google er zelf van vindt. Uit hoofde van Matt Cutts.

Matt Cutts is hoofd van het webspam-team van Google. Hij antwoordt, op zijn blog, op de bezwaren die Eli Pariser uit over de zogenaamde 'filter bubble' van Google. Een insider aan het woord, via de site Hacker News.

Google past jouw zoekresultaten aan...

Matt: "Als dat mogelijk is, past Google jouw zoekresultaten aan op grond van jouw geografische locatie en jouw recente zoekactiviteiten. Verder: als je op je Google-account bent ingelogd, dan zie je zelf nog meer relevante en nuttige resultaten op grond van jouw web 'history', de sites die je bezocht." Aha.

Je kúnt het uitzetten...

Matt helpt ons verder door te vertellen over de toevoeging "&psw=0" (wat staat voor niet-gepersonaliseerd zoeken) die je kunt toevoegen aan de url als je zoekt met Google. Personalisering (het eufemisme dat hij gebruikt voor customer profiling) heeft veel minder impact dat lokalisering, de plek waar je bent, vertelt Matt daarna.

We kunnen de Google Filter Bubble dus uitzetten als we dat willen. En, de plek waar we zoeken heeft eigenlijk veel meer invloed op de zoekresultaten dan onze webgeschiedenis. Is dat een geruststelling?

Googles zegen hebben we

Ook Matt zag de TED-talk van Eli Pariser, maar was skeptisch… Jammer genoeg legt hij daarover nog niks uit. Afwachten dus?