maandag, 20 november 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp
Uw organisatie?
informeren en presenteren
draagvlak creeren
online acteren
De mensen van uw organisatie
De middelen van uw organisatie
Aanbod
Mijn aanbod
Mijn netwerk
training, advies en creatie
schrijven, redigeren en ordenen
realisatie online en offline
samenwerken en activeren
Mijn partners

vanitas

Bloggen zorgt voor meer verkeer en meer omzet, dat lijkt wel vast te staan. Voor zakelijke blogs met een persoonlijke invalshoek lijkt dat nog meer op te gaan. Daarom overwegen sommige directeuren van grotere ondernemingen zelf te gaan bloggen, met hulp van medewerkers die meeschrijven.

Wat zijn de voor- en nadelen van bloggen onder je eigen naam, terwijl je ook anderen laat meeschrijven onder jouw naam? Jouw doel kan bijvoorbeeld zijn: herkenbaarheid, concentratie van de aandacht en gemak bij het contact dat er wellicht op volgt. Een afweging.

Voordelen - de voorzijde van de medaille

Personaliseren van een blog zorgt altijd voor meer betrokkenheid bij de lezers, vanwege de betere mogelijkheid tot identificatie. Ze hoeven zich niet meer af te vragen wie er nu achter die mededelingen en nieuwsfeiten schuilt, maar ze hebben de verantwoordelijke meteen aan de lijn. Lekker handig, lekker persoonlijk.

Een ander voordeel is dat de mensen zien dat jij als directeur stáát voor je bedrijf. Hoeveel stelling je ook neemt in je blog, je verbindt je met naam en toenaam aan je uitspraken. (Ook al weet je dat ze deels van jouw mensen afkomstig zijn...)

Op die manier kun je zorgen voor reuring en beweging en kun je jouw naam vestigen als dynamische directeur van een dynamische club. Die openheid werkt door in je online reputatie en die van je bedrijf. En dat is alleen maar goed voor je bedrijf. (Wel blijven luisteren wat er over je gezegd wordt...)

Nadelen - de keerzijde

Het kan gebeuren dat jouw 'ghostwriters' bloggen over zaken waarvan jij niet op de hoogte bent, of waar je niet achter kunt staan. Bijvoorbeeld als je niet genoeg tijd hebt om bij te houden wat er uit jouw naam allemaal geschreven wordt. Dat kan tot ongemakkelijke gesprekken leiden.

Iets heel anders. Mensen zouden je kunnen betichten van een groot ego, met name wanneer je jezelf en niet jouw zaak met regelmaat centraal stelt. Daar komt nog bij dat jouw online reputatie op andere socialmediakanalen gaat meespelen, bijvoorbeeld als je ook nog twittert over andere, persoonlijke onderwerpen, onder jouw eigen naam…

'Waar haal jij de tijd vandaan, moet jij niet werken?', kan een verwijt zijn bij al te frequent bloggen. En dat gebeurt al snel wanneer jouw ghostwriters best productief zijn. Andere weerstand kun je van onverwachte plaats verwachten: 'hij pronkt met andermans veren', en 'waarom laat hij de mensen zelf niet aan het woord'.

Afweging

Dus. Laat je voor jou bloggen en blog je zelf zo nu en dan mee? Betrek de mensen dan intensief en volg wat ze schrijven consequent. Of ga je - samen met jouw mensen - bloggen over de dingen die voor jouw klanten interessant zijn, onder de bedrijfsnaam, of de naam van een thema? Maak de afweging zelf.

Zie ook: