dinsdag, 26 september 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

You're framed - ga niet te ver

Framing is heel gebruikelijk in de communicatie, en vooral heel populair in de politiek en de reclame. Met framing plaats je een denkraam rond je boodschap. Een voorbeeld: milieubewust handelen propageren met als doel de filekilometers terug te brengen. Dus niet: "voorkom files, neem het ov". Maar: "spaar het milieu, neem het ov".

Een heel effectieve en vaak ook acceptabele manier om mensen te overtuigen. Ook bij de inzet van social media is framing heel nuttig. Een community rond een persoon of een bedrijf zal immers minder snel op stoom komen dan een community rond een thema waaraan het bedrijf of de persoon zich verbindt.

Voorwaarde is wel dat er 'oprecht' geframed wordt: op zo'n wijze dat mensen zich niet gemanipuleerd voelen. En dat gaat wel eens mis...

Samen framen is ok

Wanneer meerdere partijen in het frame geloven en dit ook samen uitdragen, is er meestal niets aan de hand. Wie kan er nu tegen, bijvoorbeeld, rijden op schone brandstoffen zijn? Zeker als meerdere partijen er vanuit hun eigen invalshoek een bijdrage aan leveren. Dan wordt samenwerken een bloem

Solistisch framen: riskant

Nee, het gaat mis als er maar één aap uit de mouw komt. Met name wanneer één partij heel nadrukkelijk een maatschappelijk thema confiskeert (met een frame), om  daarmee - via een gekunstelde omweg - de eigen verkoop op te stuwen. Zoals Fiat dat doet met 'Rijden op Groen Gas'.

Mensen hebben dat snel door. En dan keert het denkraam zich tegen de afzender.