dinsdag, 26 september 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

7 kansen voor social media bij vastgoedsites

'We willen zo graag vertellen wat ons aanbod is ("Als je het eenmaal ziet, dan ben je echt verkocht") maar onze oude manier van marketing voldoet niet meer. Hoe betrekken we onze klanten toch bij ons aanbod? Ja, we weten het: social media. Maar hoe?'

Dat is een veelgehoorde vraag van marketeers in de vastgoed- en makelaarswereld. Het antwoord is eenvoudig: vraag een 'head of twitter' om tijdelijk aan het stuur te zitten voor de social media. Maar wat zijn de aandachtspunten waar je dan op moet letten?

Hier een aanzet, in 7 kansen. Volg de pijlen…

7 kansen voor social media bij vastgoedsites 1. Maak volgen mogelijk

Zorg ervoor dat mensen je kunnen volgen. Niet alleen op je website, maar ook op Flickr voor de foto's van de woningen, op Facebook voor het contact met de andere (potentiële) kopers of huurders, op Twitter voor de broodnodige informatie-uitwisseling en binding. Dat zorgt voor presentie op het web en voor conversatie rond jouw project.

2. Maak een 'secret group'

Zorg voor een besloten community waarin mensen die dichter bij de aankoop staan, of die al gekocht hebben, elkaar kunnen treffen. Nog voordat er een steen op de andere gezet is, kunnen zij hier al buren worden. (Lees hier meer over secret groups.)

3. Open de kanalen

Als er dan toch foto's van het project gemaakt worden, waarom deze dan niet delen in een Flickr-group? Dat vindt Google leuk, maar bovenal: dat vinden jouw mensen leuk. Zorg voor een plek waarop jij jouw projectfoto's kunt delen, en waar ook deelnemers hun indrukken kunnen delen. Overigens: hetzelfde gaat op voor video's en filmpjes.

4. Faciliteer de conversatie

Twitter is bij uitstek de plek waar mensen elkaar kunnen ontmoeten rond een thema. Zorg voor interessante vrienden en lekkere tweets, en de mensen volgen je vanzelf. Zorg ervoor dat het gesprek, onder meer over jouw project, gaande blijft. En, Google vindt dat helemaal fantastisch.

5. Zorg voor toegankelijkheid

Leef je in in de klant die op de meest ver verwijderde plek van jouw project staat. Bedenk wat hij of zij nodig heeft om gemakkelijk toegang te krijgen tot wat je zo graag wereldkundig wilt maken. En help hem of haar hierover met anderen te spreken.

6. Maak sharen mogelijk

Zorg ervoor dat de conversatie rond jouw onderwerp en jouw project gaande blijft. Laat mensen bloggen over onderwerpen die het project betreffen en blog zelf over voor (potentiële) kopers belangwekkende onderwerpen. Vergeet niet je webbouwer te vragen om bij elk artikel share-knoppen aan te laten brengen.

7. Bied iets extra's

En om deze socialmediamachine te oliën: zorg voor iets extra's, iets onverwachts, iets waar de mensen niet om vroegen maar toch krijgen. Dat zorgt voor gesprek, conversatie en aanbeveling. Dan hoef je dat zelf niet te doen. Want dát was toch al ongeloofwaardig.