zaterdag, 18 november 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp
Uw organisatie?
informeren en presenteren
draagvlak creeren
online acteren
De mensen van uw organisatie
De middelen van uw organisatie
Aanbod
Mijn aanbod
Mijn netwerk
training, advies en creatie
schrijven, redigeren en ordenen
realisatie online en offline
samenwerken en activeren
Mijn partners

De website: van monoliet naar bouwsteen

Zenden wordt steeds minder belangrijk. Conversatie daar gaat het om. Daarmee verandert ook de rol van de website. Was de website voorheen de plek om het eigen aanbod te presenteren, de interactie aan te gaan en - in enkele gevallen - plek te bieden voor een online community. Nu vinden de sociale functies veel beter hun plek bij de social media websites.

Foto's en filmpjes

Om foto's en filmpjes te delen hoeft een corporate website geen eigen serverruimte meer te reserveren. Flickr en YouTube, bijvoorbeeld, vervullen die functie met graagte. En ook de interactie en de conversatie rond deze media vindt voor een goed deel op, bijvoorbeeld, Flickr en Youtube plaats.

Zeker nu bedrijven en organisaties corporate groepen en pagina's kunnen aanmaken op deze social media, staan zij die functionaliteit graag af. Dat kost minder en het is ook nog eens goed geregeld. Op de eigen website vinden we alleen nog maar de 'aankeilers' en de links voor deze foto's en de filmpjes.

Interactie en conversatie

Waar de vooroplopende website voorheen plek bood voor reacties, gesprekken en communities, bieden de social media hiervoor nu ruimschoots mogelijkheden. Voorheen waren daar veelal relatief grote kosten mee gemoeid voor het eigen forum, de eigen comments-module en de eigen community-module, op de eigen website.

Nu maken bedrijven en organisaties met veel gemak en tegen weinig kosten bijvoorbeeld een LinkedIn-groep aan, of een Facebook-bedrijfspagina, een Facebook-secret group, of een Google+-bedrijfspagina. Dat kost minder en het is ook nog eens goed geregeld.

Einde van de centrale plek

De website: van monoliet naar bouwsteenDe website verliest dus zijn centrale plek in het corporate communicatiemodel. Enerzijds omdat het communicatielandschap grondig gewijzigd is en vele nieuwe functies herbergt. Anderzijds omdat al deze nieuwe functies niet meer een plek op de website hoeven te vinden. Dat is niet alleen goedkoper, maar ook beter geregeld.

De website heeft zich dus ontwikkeld van monoliet tot bouwsteen in het sociale netwerk. Gaat dat ook op voor jouw website?

Lees hier meer over het nieuwe communicatielandschap.
En lees hier meer over de corporate Facebook-pagina.