zondag, 24 september 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Social Media blijvertje voor de maritieme industrie

In de afgelopen twintig jaar is het landschap van sales en marketing ingrijpend veranderd. De maritieme industrie past zich echter langzaam aan.

Trage koerswijziging

Terwijl andere sectoren de kansen van digitale communicatiekanalen, programma’s, webinars en social networking met beide handen grijpen, zijn veel maritieme businesses nog steeds gefocussed op dure handelsbeurzen, dure gedrukte advertenties en dure persoonlijke sales. (Bron: IMASA,  International Maritime Sales & Marketing Association).

En dat terwijl het tijdschrift The Maritime Executive in januari 2011 kopt dat Social Networking de maritieme wereld vast en zeker gaat betreden. Gelukkig merkt de Maritime Sales & Marketing conferentie 2012 op dat eenderde van de businesses in de maritieme industrie social media als een waardevolle nieuwe tool ziet.

Onderzoek maritieme industrie 2011

En het onderzoek van Shipserv.com geeft aan dat - in de woorden van gCaptain Maritime News - sociale media een blijvertje zijn voor de maritieme industrie. Van de respondenten gaat 75% meer gebruik maken van social media voor hun business.

Eenderde van de maritieme businesses verwacht in geheel 2012 echt heel veel meer gebruik te gaan maken van social media bij hun marketing en sales. Bijna de helft verwacht een lichte toename in de toepassing van social media en bijna eenvijfde verwacht op koers te blijven.

Reviews en website belangrijkste koopfactoren

Terugkijkend zegt het onderzoek dat veel meer 'marine buyers and suppliers' het internet als bron gebruiken en om transacties te doen. Met een toename van 15% in het gebruik tussen 2010 and 2011. Gebruikers vinden reviews over leveranciers de belangrijkste factor die de aankoopbeslissing beïnvloedt. Even belangrijk als het gebruik van vertrouwde websites.

Het onderzoek naar social media in de maritieme industrie is hier te bekijken.