donderdag, 28 maart 2024
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Blog

De nieuwe economie: andere marketing en communicatie

Jan Bommerez, specialist in transformatieprocessen, op de Energiedag van de MKB Krachtcentrale op 30 november 2010, vertelt over loslaten en hoe onze hersenen ons daarbij belemmeren.

Enkele van zijn typerende uitspraken. "Het probleem is niet om nieuwe ideeën te krijgen, maar om de oude los te laten. Als je alleen met je hersenen kijkt, zie je alleen maar problemen. Want daarvoor zijn ze ingericht: als probleemoplossend overlevingsinstrument dat afwijkingen kan opsporen. Je kunt de wereld niet veranderen, maar je focus wel. De wereld is vervelend voor vervelende mensen en boeiend voor boeiende mensen."

Chaostheorie

Bommerez stelt terecht dat we nu in de periode zitten die volgt op het informatietijdperk. De tijd waarin conversatie en communities de uitgangspunten zijn. Een community is een groep met een ziel, een levend ecosysteem. En deze systemen zijn onderworpen aan de wetten van de chaostheorie. Ze ontwikkelen zich niet geleidelijk, maar met sprongen, van attractor naar attractor.

Nieuwe wetten

Daarom gelden in deze nieuwe tijd nieuwe wetten, ook voor de marketing en de communicatie. Dus niet een marktonderzoek doen, een spel ontwerpen dat daarop is afgestemd, een prijs bepalen en de verkoop starten. Nee, een spel ontwerpen, dat gratis beschikbaar stellen en propageren via de social media netwerken. En dan - als er 450.000 spelers zijn - een betaalde upgrade online aanbieden...

Zie ook We zijn allemaal twitterspreeuwen
Zie ook Het nieuwe tijdperk

Kijk hier naar de presentatie van Jan Bommerez, vastgelegd door Henk Jan Winkeldermaat, op de MKB Krachtcentrale van 2010