dinsdag, 26 september 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Codewoorden in advertenties van makelaars

Steven Levitt en Stephen Dubner beschrijven in hun Freakonomics vijf 'geheime' signaaltermen in de advertenties waarmee Amerikaanse makelaars elkaar inseinen over de marges die ze onderling willen hanteren bij koop en verkoop van woningen. Een geheimtaal, dus, om de onderhandelingstijd te verkorten. Want, zo stellen de schrijvers, kortere doorlooptijd levert makelaars veel meer op dan een percentage van een voor de (ver)koper voordeliger prijs.

Zo vinden zij een aanduiding als 'state-of-the-art' voor een topper, en 'spacious' voor een woning in het lage segment.

Zou dat in Nederland ook zo zijn?

In de prijsklasse van woningen tot twee ton vinden we de volgende kandidaten voor een plek in de top-5 van mogelijke codewoorden.
- goed onderhouden
- sfeervol
- gunstig gelegen
- kindvriendelijke locatie
- charmant

In de prijsklasse boven de twee ton zien we de volgende kandidaat-codewoorden veelvuldig.
- uniek
- zeer royaal
- uitstekend onderhouden
- riant
- fantastische locatie

Aanduidingen die de ervaren bezoeker van woningsites goed herkennen, en vast ook associƫren met de betreffende prijsklassen. Maar of zij de mogelijke geheime betekenis ervan ook kennen?

De schrijvers van Freakonomics stellen overigens dat deze geheimtaal aan kracht verliest door de conversatie die (ver)kopers voeren op socialmediakanalen, los van die advertenties. Iets wat in Nederland natuurlijk ook speelt. Niettemin is het goed om deze code te kennen als je je op de woningmarkt begeeft.

Lees ook: 7 kansen voor social media bij vastgoedsites.