maandag, 20 november 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp
Uw organisatie?
informeren en presenteren
draagvlak creeren
online acteren
De mensen van uw organisatie
De middelen van uw organisatie
Aanbod
Mijn aanbod
Mijn netwerk
training, advies en creatie
schrijven, redigeren en ordenen
realisatie online en offline
samenwerken en activeren
Mijn partners
De 6 basisprincipes van social media

Wie een lasapparaat koopt is daarmee nog geen lasser. Wie een ski-uitrusting koopt is daarmee nog geen skiër. Wie een socialmedia-account activeert is daarmee nog niet socialmediavaardig.

Stel, we kennen geen social media en geen internet. Hoe zou je de overgang van communicatie naar conversatie dan kunnen beschrijven?

Wat zijn de basisprincipes die de transitie van zenden naar conversatie kenmerken? Hoe kun je mensen activeren, afgezien van de middelen die er nu voor beschikbaar zijn? Een opvatting.

En natuurlijk, waar eigenaar en klant staat, kun je ook achtereenvolgens je eigen organisatie en de 'oude' doelgroep invullen.

1. De klant van nu erkent geen autoriteit

Mensen zijn  mondig en herkennen opgelegde aanwijzingen door opgelegde, traditionele autoriteiten feilloos. Ze maken eigen keuzes, en ontmaskeren alle argumenten die voornamelijk rusten op hiërarchie zonder moeite.

2. De klant van nu volgt een geloof

Mensen die jouw overtuiging adopteren zijn ambassadeurs voor jouw zaak. Naam en faam overtuigen nog steeds, maar veel minder dan een overtuiging die zelfstandig overeind blijft en hout snijdt.

3. De klant van nu wisselt ervaringen uit

Mensen delen graag, vooral als het om de eigen ervaringen gaat. Eigen ervaringen vormen de maat waarlangs bijna alles wordt gemeten. Onderzoeken, ok… maar wat ik nu meegemaakt heb. Luister, luister.

4. De klant van nu raadpleegt anderen om zijn mening te vormen

De boodschap van bedrijven, overheden en al dan niet ideële organisaties ten spijt: mensen geloven de ervaringen die hun omgeving met hen deelt en gebruiken die als doorslaggevend argument voor de aankoop of onderschrijving van een standpunt.

5. Degene die mensen wil activeren werkt aan reputatie

Virals bestaan ook zonder social media. Naam en faam opgebouwd in een lange traditie ten spijt, hiërarchie is niet meer de hefboom om mensen te bewegen. Reputatie, online of van mond tot mond, is de sleutel voor succes. Luisteren dus...

6. Degene die mensen wil activeren faciliteert de conversatie

Zenden alleen kan niet meer. Mensen weten vaak niet eens wie de zender precies is, vooral bij bijvoorbeeld overheidsinstanties. Neen, geef de mensen materiaal en wegen om dit materiaal uit eigen initiatief te delen en de conversatie begint. Zender uit, gesprek aan.

Hadden we de social media en het internet niet, dan zouden we nu toch aan de slag moeten met deze basisprincipes om een succesvolle campagne, een succesvolle activering en en succesvolle deelname te bewerkstelligen. Maar de tijden zijn echt veranderd...

Lees ook 5 voorwaarden voor succesvolle communicatie in de Netwerktijd