dinsdag, 21 november 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp
Uw organisatie?
informeren en presenteren
draagvlak creeren
online acteren
De mensen van uw organisatie
De middelen van uw organisatie
Aanbod
Mijn aanbod
Mijn netwerk
training, advies en creatie
schrijven, redigeren en ordenen
realisatie online en offline
samenwerken en activeren
Mijn partners

Hoe social media media effectief inzetten voor marketing?

Facebook en Twitter zijn goede hulpmiddelen voor marketing. Dat weten we. Maar, voortdurend je eigen product of dienst aanprijzen via deze kanalen, dat gaat niet werken. Dat werkt eerder tegen je.

Hoe gaan succesvolle marketeers dan om met de social media? Hoe bekeren zij volgers tot afnemers? Alicia Cowan van Dig.it.all geeft hierop haar visie in haar blogpost op Buffferapp.com. Een goed uitgangspunt, dat wel enige nuance nodig heeft.

Achterliggend doel

Alicia Cowan adviseert om de overgang te maken van verkopen naar informeren. Een goed begin, maar nog niet het hele werk volgens mij. Alsof potentiële klanten niet in de gaten hebben dat die informatie als achterliggend doel heeft de verkoop te stimuleren.

Problematiseren en adviseren

De crux zit hem denk ik eerder in het voelbaar maken van een mogelijk probleem, om vervolgens te informeren over de bijbehorende oplossing. Dus eerder moeten we de overgang maken van verkopen naar - liefst vrijblijvend - adviseren.

Hoe kan jouw informatie het probleem van jouw (potentiële) klant oplossen? Hoe kan deze klant beter worden van de kennis die je nu met hem of haar deelt? Maak het probleem dus herkenbaar - een hele kunst - en koppel het aan informatie over een oplossing.

Ja, en?

What's new? Dat kun je je nu terecht afvragen. Ook bij deze nuancering. David Ogilvy, de oude reclamerot, zei het toch ook al: 'hoe informatiever je advertentie, hoe overtuigender…' En dat lang, lang voor Twitter en Facebook.

We zijn dus weer terug in de tijd, maar hebben nieuwe middelen. Blijft staan dat je marketing via de sociale media nu het beste doet door informatie te delen, over herkenbare problemen en een mogelijke oplossing ervoor. 

Link

Belangrijk is wel dat je in elke post een linkje opneemt naar de plek waar mensen (nog) meer informatie kunnen vinden. Een post als 'ik organiseer een workshop over Twitter, klik hier om mee te doen', is om twee redenen vele malen minder effectief dan deze: 'meer weten over succesvolle toepassing van Twitter? Klik hier voor meer informatie'.

Ten eerste is er in principe niemand in jou en jouw workshop geïnteresseerd. Mensen zijn eerder geïnteresseerd in hoe je Twitter succesvol kunt inzetten. Ten tweede motiveer je niemand met een inschrijfformulier zoals in de eerste post. Dat doe je wel met een link naar meer informatie zoals in de tweede post.

Dus: ondanks de voor velen doorzichtige omweg die je hiermee bewandelt, niet verkopen maar adviseren. Als je dat goed doet, komt de verkoop vanzelf. Ook met social media.

Meer informatie? Snuffel eens rustig door deze artikelen over social media en zakendoen.