zondag, 24 september 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Social media succesvol intern gebruiken

Een goed deel van de medewerkers is actief op de social media. Zij hebben het met elkaar en de buitenwereld ook over hun werk en de organisatie waar ze werken. Als zij daarbij doordrongen zijn van de cultuur, de waarden en de doelstellingen van hun organisatie zal hun activiteit op de social media bijdragen aan de interne en externe profilering van hun organisatie.

Voorwaarde is echter dat zij een grondige kennis hebben van de werking en de reikwijdte van de social media. Dat zij bijvoorbeeld weten dat er een cruciaal verschil is tussen ‘twitteren met’ en ‘twitteren over’ of ‘twitteren voor’. Dat is het verschil tussen ‘chatten’ via twitter (waarbij velen vergeten dat de gehele wereld - en Google - mee kan genieten) en ‘delen’.

Invloed van het management

Het management kan invloed uitoefenen op de manier waarop medewerkers over hun organisatie spreken via de social media. Joost Verhoeven laat dit in zijn onderzoek zien: door te monitoren, stimuleren en betrekken.

Het management kan kiezen voor een directieve manier van invloed uitoefenen, met strikte regels en protocollen. Maar de kans op succes daarvan is gering. Vanwege het veranderde communicatielandschap, waarin conversatie de drijvende kracht is en verborgen eigenaarschap de sleutel voor succes.

Geen regels, maar kennis van zaken

Een niet-directieve manier van beïnvloeden is dus aan de orde (klik op de afbeelding). Gericht op vrijwilligheid, delen, overtuiging en de meningen van collega’s en vrienden. Hoe campagne te voeren voor de interne zaak, dat is een nieuwe kunst. Die begint met een grondige kennis van de kracht en de reikwijdte van de social media, en die eindigt met gemeenschappelijk gedragen waarden en doelstellingen.

Bijleren?

Een lastige opdracht voor het zittende management dat de nieuwe wetten van de social media vaak niet kent. Zij zullen veel moeten bijleren. Maar als zij erin slagen hun medewerkers op de social media echt in beweging te krijgen voor hun organisatie, dan is het rendement voor de interne organisatie groot.

En dan krijgen zij de uitstekende externe profilering van hun organisatie er gratis bij...

Zie ook: Medewerkers als merkambassadeurs via social media en de Zes basisprincipes van de social media.
Hier lees je meer over het onderzoek van Joost Verhoeven.