dinsdag, 26 september 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

8 vragen door 2 studenten

Een vraaggesprek met twee studenten die een onderzoek doen naar de effectiviteit van de social media.

1. Wat is jouw visie over het gebruik van social media in de business-to-consumer-markt?
Social media kunnen de marketing ondersteunen en ze kunnen bijdragen aan de branding van een merk of een bedrijf. We weten dat klanten hun aankoopbeslissing voornamelijk doen op grond van aanbevelingen van vertrouwden en op grond van eigen onderzoek. Social media kunnen daarin een rol spelen: overdragen van aanbevelingen en presentie in de zoekresultaten (die beter wordt door sharing). Valkuil: bedrijven gebruiken de social media om te zenden of uitsluitend om marketing te bedrijven.

2. Wat is volgens jou de intentie voor bedrijven om social media in te zetten?
a) Marketing en verkoop, b) bijdragen aan de branding en reputatie, c) onderhouden van de eigen reputatie door de luisteren en te reageren, d) onderzoek, e) gratis content.

3. Wat zou je bedrijven aanraden die net beginnen met het inzetten van social media?
Leer de onderliggende systematiek kennen en handel daarnaar. Sleutels: verborgen eigenaarschap, conversatie en luisteren. Lees De Conversation Manager van Steven van Belleghem, en mijn boekje We zijn allemaal Twitterspreeuwen. Stel een tijdelijk Head of Twitter aan.

4. Moeten bedrijven zich specifiek richten op social media in plaats van online media?
Neen, stapelen: vergeet het oude niet te doen terwijl je het nieuwe toepast. Bezie wel wat je kunt weglaten van het oude nu je het nieuwe (ook) doet. Denk bijvoorbeeld aan die nieuwsbrief die nu een blog kan worden.

5. Welke rol moeten social media spelen binnen het bedrijfsleven?
Het is nu vaak te veel nadruk op de instrumenten ten koste van de inhoud. Natuurlijk, waar nodig en nuttig zetten we de social media in, als instrumenten. En natuurlijk, onze uitgangspunten en methodes veranderen daardoor. Ik verwacht dat de toevoeging ‘social media’ overbodig wordt. Communicatie, campagnes, marketing, gedragsverandering zullen allemaal óók gebruik maken van de social media.

6. Wat zijn bedreigingen in het gebruik van social media in de business-to-consumer-markt?
Marketeers die de social media confisqueren, gebrek aan kennis van de grondslagen bij marketeers en publiek, een slechte reputatie van de social media zelf.

7. Wat zijn de trends en ontwikkelingen in het gebruik van social media in de business-to-consumer-markt?
In het ideale geval worden de social media instrumenteel en minder nadrukkelijk zichtbaar. Dan kunnen we gewoon weer aan de slag met het vak: mensen ervan overtuigen dat ons product of onze dienst het antwoord is op een herkenbaar probleem, zorgen dat mensen daarover met elkaar spreken en ons weten te vinden.

8. Voor welke valkuilen moet een bedrijf oppassen?
Zichzelf te veel centraal plaatsen, zenden in plaats van delen. En, niet luisteren naar de gesprekken die mensen voeren over jouw diensten en merk.