maandag, 20 november 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp
Uw organisatie?
informeren en presenteren
draagvlak creeren
online acteren
De mensen van uw organisatie
De middelen van uw organisatie
Aanbod
Mijn aanbod
Mijn netwerk
training, advies en creatie
schrijven, redigeren en ordenen
realisatie online en offline
samenwerken en activeren
Mijn partners

lingorgo

Altijd al hebben regisseurs grote massa's mensen willen bewegen. Precies zoals in hun scripts stond.

Dat vraagt telkens weer om grote inspanningen, budgetten en heel veel geregel. Wat kunnen we daarvan leren?

Tati, Fellini, Comencini

  • Parijs, Amsterdam, 1971 - Jacques Tati neemt zijn film 'Traffic' op, met daarin lange, nauwkeurig geregisseerde verkeersperikelen en choreografie met auto's. Kosten: aanzienlijk.
  • Rome, 1972 - Federico Fellini laat zijn film 'Roma' beginnen met een enorme file op de autostrada, die hij opneemt in de filmstudio Cinecittà. Organisatiekosten: aanzienlijk.
  • Rome, 1974 - Luigi Comencini neemt, geïnspireerd door Fellini, de film 'L'ingorgo' op, over een 36 uur durende verkeersopstopping rond Rome. Organisatiekosten: aanzienlijk.

Winkeltijdenwet

Maar er zijn ook andere manieren om een grote groep te bewegen om ergens bij stil te staan…

Den Haag, 1996 - Het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet wordt aangenomen, waarmee het begrip koopzondag zijn intrede doet. Als de Ikea en de Makro zondags open zijn, ontstaan er files op de A12 naar Duiven. Organisatiekosten voor deze files: geen.

Van boven opgelegde regels - zoals de filmregisseurs ze toepassen - kunnen deze files maar moeilijk tegengaan (en ook maar moeilijk bewerkstelligen).

Zwermenfluisteraar

De zwerm zondagskopers verzamelt zich elke koopzondag bij de ingangen van de winkelcentra omdat de deelnemers aan die zwerm het 'kopen kopen'-regeltje geactiveerd hebben.

fileikea

Een slimme 'zwermenfluisteraar' kan het gedrag van deze groep beïnvloeden. Door te morrelen aan de individuele gedragsregeltjes van de leden van deze groep. Bijvoorbeeld door de ene week de Ikea en de andere week de Makro open te stellen.

Social media laten zich graag gebruiken als dragers voor dit soort 'slimme' regeltjes. Slimme fluisteraars bedenken regeltjes die het gewenste gedrag veroorzaken. Gedrag dat je niet met van boven opgelegde regels kunt bewerkstelligen voor vergelijkbare kosten. 

Je moet er wel op komen.

Lees ook Drie O's voor de spreeuwenfluisteraar.

En een indruk van de genoemde flims

Traffic van Tati

Roma van Fellini

L'ingorgo van Comencini