maandag, 25 september 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

network-topology

“We zijn druk bezig met de voorbereiding van een project waarin we techniek, kunst en samenleving op een vernieuwende manier willen verbinden en aan de orde willen stellen voor het hogere en wetenschappelijke onderwijs, bedrijven en creatieve en culturele platforms. Hoe kunnen we dit project met de sociale media onder de aandacht brengen bij de betrokkenen en belangstellenden?”

Weer zo’n heerlijke adviesvraag, waarvan het antwoord in de vorm van tips rustig gedeeld kan worden. En, nog meer suggesties zijn welkom!

De volgende stap

Wat goed om een project in wording zo genuanceerd te omschrijven. Dat is heel goed voor de inhoudelijke ontwikkeling ervan. Maar, wil je over het project communiceren en wil je dat mensen gemakkelijk over het project gaan praten met elkaar (‘sharen’), dan moet er nog een stap gezet worden.

Een ‘lekkere’ naam

Ten eerste moet er een korte, intrigerende naam voor het project komen. Een die lekker bekt en die de nieuwsgierigheid opwekt. Dat is niet alleen nodig voor de ‘word of mouth’, maar ook handig voor de url van de website en de accountnamen in de socialmediaprofielen.

Een goeie corporate story

De genuanceerde projectomschrijving moet ook aangepakt worden – niet weggooien die omschrijving, hoor, maar wel samenvatten. Kun je in één (korte) alinea opschrijven wat het project beoogt, of wat de opbrengst ervan is voor de deelnemers?

Neem daar genoeg tijd voor, en overleg erover. Houd de mensen die je wilt bereiken voor ogen en wees niet snel tevreden. Want je zult die beschrijving nog vaak nodig hebben, in combinatie met de ‘lekkere’ naam.

Consequent toepassen

Pas naam en corporate story consequent toe. Niet alleen in de live-contacten en in de contacten met de media, ook in de profielomschrijving op de socialmediakanalen die je gaat openen, en natuurlijk op de website.

Dat je eigen socialmediakanalen gaat openen en share-mogelijkheden te over gaat aanbieden, spreekt vanzelf. Maar vergeet niet om tegelijkertijd ook de traditionele middelen toe te passen bij de events die je gaat organiseren: de ‘real live’-ontmoeting, workshops, presentaties, het videoverslag, een live-magazine, ...

Meer dan social media alleen, dus

En zo komen we van de gevraagde inzet van de social media opnieuw naar de grondslagen van de social media: conversatiemanagement. Onder meer: zorgen dat wat je wilt vertellen gemakkelijk gedeeld kan worden. En daarvoor heb je niet alleen de social media nodig, maar veel en veel meer...

Kijk hier nog even naar een paar tips over hoe je je (nieuwe) website kunt inrichten en onder de aandacht kunt brengen.