dinsdag, 19 september 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

 Koopman, ga niet voor je fruit staan

Heb je wel eens een marktkoopman vóór zijn koopwaar zien staan? Meestal is dat een koopman met een speciale ‘act’, die de kopers ten volle moeten kunnen waarnemen. Neen, meestal staat de koopman ín de kraam, áchter de koopwaar, zodat de kopers dat goed kunnen waarnemen.
Toch zien we op andere markten vele koopmannen breeduit vóór hun koopwaar staan. Dat de kopers daar niet op afkomen, lijkt hun vaak niets te doen.

Een overdenking met twee metaforen...

Enthousiasme als valkuil

Meestal gaat het om zeer gedreven ondernemers, die zo enthousiast zijn over hun product of hun dienst dat ze – bijvoorbeeld op hun website – heel veel zelf aan het woord zijn. Over wat zij zien als de kwaliteiten van hun aanbod. En daar trek je geen nieuwe klanten mee.

Toegegeven, mensen die deze over-enthousiaste verkoper al kennen, kennen ook de kwaliteiten van het aanbod dat hij aanprijst. Een preek voor eigen gemeente, noemen we dat ook wel eens. Maar of je met die preek ook andere gemeenten bereikt?

Ga nou eens aan de kant, koopman

Klanten willen zelf de kwaliteiten van een voor hen nieuw product onderzoeken. Die kwaliteiten vinden ze niet door op zoek te gaan naar de betreffende verkoper, maar door uiteenlopende versies van het betreffende product te vergelijken. En Google, die denkt daar precies hetzelfde over.

Voor hen – en voor Google – is het lastig om achter die enthousiaste koopman zijn koopwaar te herkennen. Zij willen de kwaliteiten van de koopwaar zelf ontdekken en onderzoeken. Ook met de informatie van hun vrienden en bekenden. Daarvoor is rust en ruimte nodig, en geen over-enthousiaste koopman.

koopman. ga niet voor je aanbod staan

Hoeveel ikjes en hoeveel aanbevelingen?

Kopers – en zoekmachines – willen dus rechtstreekse toegang tot de koopwaar. Koopmannen die vóór de koopwaar staan, doen hun zaak geen goed. Kijk maar eens naar de websites en de socialmediakanalen van nu: hoeveel ‘ikjes’ neem je waar, hoeveel informatie over product of dienst kun je (niet) vinden?

En, hoeveel daarvan zou je aanbevelen in jouw netwerk? Want, je moet bedenken dat het ook nog eens veel moeilijker is voor de (be)zoekers om die over-enthousiaste koopman te citeren als hij het zoveel over zichzelf heeft...

Dus

Wanneer je nieuwe klanten wilt, ga dan in je enthousiasme niet vóór je eigen koopwaar staan door de aandacht te veel op jouzelf te vestigen. Maar geef jouw koopwaar ruimschoots de kans, zodat klanten het kunnen vergelijken met het andere aanbod.

aanbodvoorklant

Want, spreeuwen laten zich niet dwingen tot eten uit jouw voederhuisje. Ze komen pas kijken als je het voer neerlegt en zelf naar de achtergrond verdwijnt...

Kijk hier nog even naar drie manieren om een zwerm te verjagen.