zaterdag, 18 november 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp
Uw organisatie?
informeren en presenteren
draagvlak creeren
online acteren
De mensen van uw organisatie
De middelen van uw organisatie
Aanbod
Mijn aanbod
Mijn netwerk
training, advies en creatie
schrijven, redigeren en ordenen
realisatie online en offline
samenwerken en activeren
Mijn partners

crash-course

Beste,

Gisteren vroeg je om een kort advies over social media in jouw organisatie. In ons gesprek, kwam een grote hoeveelheid mogelijkheden op tafel. Omdat ik weet dat het best veel was, zet ik het nog even voor je op een rij. Ik deel het ook even met de anderen.

De infrastructuur en de handelwijze

  • Uitgangspunt: mensen herkennen jouw organisatie als kennisleider of als leider op jouw thema.
  • Ratio zenden-delen op de social media: één op tien.
  • Activeer een LinkedIn-groep met een thema waaraan jouw organisatie zich verbindt.
  • Activeer een Twitter-account voor jouw organisatie en eventueel voor thema’s waaraan jouw organisatie zich verbindt.
  • Maak kanalen aan voor foto’s (Flickr), filmpjes (Youtube), uitgewerkte ideeën (Pinterest) en post hier en laat hier posten.
  • Volg op al deze kanalen klanten en interessante partijen.
  • Nodig mensen uit deze kanalen te volgen (onder meer met de ‘volg ons’-knoppen op de website, en in de mail-signatuur).
  • Zoek interessante blogs en kennisbronnen en deel de interessante artikelen daaruit regelmatig. Automatiseer dit proces zo mogelijk (met Buffer.com en Ifttt.com).
  • Deel interessante links op al je eigen socialmediakanalen en rapporteer op al deze kanalen over eigen events, bijeenkomsten, trainingen et cetera. Maak delen mogelijk en gemakkelijk voor deelnemers en belangstellenden.
  • Gebruik de media van de eigen mediakanalen (Youtube, Flickr) voor foto- en filmmateriaal (embedden).
  • Zorg voor toereikende kennis over de social media bij de collega’s; dat maakt protocollen en regels overbodig.
  • Luister dagelijks op de socialmedia naar wat er over jouw organisatie en jouw uitingen te doen is. Zie ook http://bit.ly/ABHWBl.
  • Heroverweeg het takenpakket van de communicatieprofessionals in de eigen organisatie (stapelen en vervangen). Zie ook http://bit.ly/uGzhRF.
  • Lees We zijn allemaal Twitterspreeuwen (http://bit.ly/vZvtfj).

Van nieuws naar blog op de website

  • Maak van het menu Nieuws een blog en plaats die op de homepage.
  • Schijf in plaats van nieuws korte blogjes over onderwerpen en problemen die de belangstellenden aanspreken; opbouw: plaatje, synopsis en leesmeertje naar het lange(re) artikel. Orden de blogs chronologisch, en later als daar mogelijkheden voor zijn ook thematisch. Voorzie elke blog van share-knoppen (Twitter, LinkedIn, Facebook en Google+) en een denderende kop.
  • Volg voor de blogs het OBAMA-principe en gebruik voor elke blog een wervende kop. Zie http://bit.ly/r1LeL6.
  • Motiveer medewerkers in de lijn kort verslag te doen van hun bevindingen en resultaten; opbouw: probleem of interessante observatie om te delen, antwoord, link naar een case op de website. Zie ook http://bit.ly/i4y88j.
  • Bied een korte introductie in bloggen en SEO-schrijven aan voor wie daar behoefte aan heeft. Zie ook http://bit.ly/GDtFDL.
  • Vervang de huidige nieuwsbrief door een nieuwsbrief met telkens een kort overzicht van drie of vier blogjes (elk met een Ankeiler en link naar betreffende blog op de website). Zie ook http://bit.ly/uRMI0D.
  • Bied elke blog aan ter deling op de social media.
  • Plaats de huidige homepage waarin je je eigen organisatie voorstelt, onder ‘Over ons’.

Deel een belangrijk thema van je organisatie

  • Maak een besloten LinkedIn-groep voor dit thema en nodig mensen uit.
  • Maak eventueel een Twitter-account voor dit thema.
  • Post (tweets en en tweets naar eigen blogs) op dit kanaal en plaats er uitdagende discussiestellingen.
  • Modereer de groep: kijk naar aanmeldingen, laat mensen toe en verwelkom ze met een boodschap.
  • Bied de paper aan met een pay-per-tweet-knop en volg de downloaders; onderneem zo mogelijk verdere acquisitieacties voor deze groep. Zie ook http://bit.ly/wzJ9uT.
  • Sluit je aan bij relevante groepen en doe mee in de discussie(s).
  • Voer een campagne voor dit thema en gebruik de socialmediakanalen als ondersteuning.
  • Bedenk dat een community zich lastig laat sturen en dat deze een lange draagtijd heeft. Laat je niet ontmoedigen door het uitblijven van kortstondige resultaten. Zie ook http://bit.ly/GCwHf9.

Ten slotte

Aarzel niet om mij te bellen of te mailen bij vragen, opmerkingen en behoefte aan nadere ondersteuning, advies of uitvoering.

Vriendelijke groet,

Rijk Willemse