maandag, 20 november 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp
Uw organisatie?
informeren en presenteren
draagvlak creeren
online acteren
De mensen van uw organisatie
De middelen van uw organisatie
Aanbod
Mijn aanbod
Mijn netwerk
training, advies en creatie
schrijven, redigeren en ordenen
realisatie online en offline
samenwerken en activeren
Mijn partners

top10google

Wie kent ze niet? De bedrijven die een top-positie in de zoekresultaten verkopen: "Uw website bovenaan in Google? Dat kan! Wij bieden u gegarandeerd meerdere top 10 posities in Google."

Maar, zo'n toppositie moet je verdienen, door veel bezoek en veel mensen die naar jouw website linken. Via de natuurlijke weg. Met aantrekkelijke content. Goed aangeboden voor bezoekers en voor zoekmachines.

Alle andere manieren om de positie van een website in de zoekresultaten te beïnvloeden zijn strafbaar. Net zoals de bedrijven die ze toepassen, om voor jouw website top-posities te bereiken.

Verboden technieken

De verboden technieken staan bekend als Search Engine Spamming of Spamdexing. Daaronder valt bijvoorbeeld het creëren van webpagina's die er voor de zoekmachines heel anders uitzien dan voor de gewone bezoeker. Met voor de bezoeker onzichtbare massa's keywords en teksten die de zoekmachines moeten verleiden.

Sommige 'spamdex-bedrijven' gaan zover dat ze voor hun klanten speciale pagina's en gehele websites bouwen waarvan de inhoud alleen maar bedoeld is voor de zoekmachines. Met inhoud samengesteld uit bijeengeschraapte teksten over het onderwerp waar de klant zich mee bezighoudt, vaak opgebouwd uit varianten op bestaande webartikelen.

Geen overleg over de inhoud

Overleg over de inhoud van die onzichtbare pagina's plegen de spamdexers in de regel niet. Waardoor de klanten de kans lopen de fout in te gaan, zonder dat ze het zelf weten. Met een mogelijke verbanning door de zoekmachines als gevolg.

Andere spamdexers bloggen, commenten of linken zich suf, in fora, communities en eigen 'link-farms'. (Hier is een voorbeeld van zo'n initiatief...) Allemaal omdat de zoekmachines zulke inhoud beter lijken te waarderen dan gewone content. En weer gebeurt veel hiervan buiten het blikveld van de klant, de opdrachtgever van het spamdexing-bedrijf.

Filter Bubble

Bovendien houden de spamdexers geen rekening met het feit dat elke (be)zoeker op het web heel 'eigen' zoekresultaten heeft, geheel afhankelijk van de zoekgeschiedenis, de surfgeschiedenis en de locatie. Dat zijn drie factoren die ervoor zorgen dat ieder zijn eigen 'filter bubble' heeft. Kijk maar eens naar wat Eli Pariser erover zegt.

Te mooi om waar te zijn

Alle reden dus om goed op te letten bij aanbiedingen die te mooi zijn om waar te zijn. Ook al zijn de voorwaarden voor een proefperiode heel gunstig.

Voor een volledig overzicht van veelal verboden technieken: zie het wikipedia-artikel over spamdexing.
Lees ook het artikel Hoog in google met links via de sociale media.