maandag, 25 september 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

tweedeplaats

Er zijn veel mensen die de aandacht voor de sociale media overdreven vinden en die er argwanend tegenover staan. Terecht. Want zoveel aandacht verdienen de sociale media niet; ze horen op de tweede plaats.

Op de eerste plaats horen de doelstellingen.

Doelstellingen als kennis delen, mensen activeren en luisteren naar wat er speelt - bijvoorbeeld, leren en studeren, een evenement of een congres organiseren, een marktonderzoek of een belevingsonderzoek doen, et cetera - kunnen gerealiseerd worden met hulp van de sociale media, dat wel.

Een voorbeeld: het onderwijs

Maar omdat de tijd niet stilstaat, en onze jeugd in ieder geval niet, moeten we de sociale media op die tweede plaats wel koesteren.
Een voorbeeld: de rol van de sociale media bij het leren en het studeren die zo snel groter wordt dat docenten er vaak hopeloos in achterlopen. Denk aan collaborative learning - samenwerken als didactische werkvorm in studie- en schoolverband. Daarbij gaan de computer en internet zo'n vanzelfsprekende rol spelen dat er zelfs al een term voor is: computer-supported collaborative learning.

Sociale leermiddelen

Samen met social learning (leren door met elkaar uit te wisselen en te delen, in real live, maar ook via de sociale media) en mobile learning (overal en samen leren, niet alleen maar op die ene plek van het klassenlokaal), zorgt dat voor een ingrijpende verandering in het onderwijs.

Het doel

Daarbij blijft het doel nog steeds: een zelfstandig functionerend lid van de samenleving worden. Bij de middelen om dat te bereiken hebben zich de sociale media gevoegd, als volwaardige partners van de traditionele didactische en pedagogische middelen.

Het is voor docenten (en studenten) dus zaak om ook deze sociale middelen de plaats te geven die ze verdienen: de tweede plaats...