maandag, 25 september 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

dodo

Clay Shirky stelt in zijn blog “The End of Higher Education’s Golden Age” dat universiteiten en het hoger onderwijs perfect zijn aangepast aan een omgeving die niet meer bestaat, ondanks de video-colleges en de online toetsen waarmee ze werken.

Er is zoveel kennis online beschikbaar en studenten hebben zo’n grote voorsprong op hun docenten, bijvoorbeeld waar het sociale media, online bronnen en collaborative learning betreft, dat universiteiten en hogescholen beginnen te lijken op dinosauriërs vlak voor hun uitsterven.

MOOC

MOOC’s (Massive Open Online Courses) vormen in vele opzichten een inhoudelijke en commerciële concurrent voor de onderwijspoot van universiteiten en hogescholen. Ook hun traditionele onderzoekspoot wordt bedreigd door de kennis die ‘gewoon’ online beschikbaar is.

Hoe kunnen universiteiten en hogescholen dan overeind blijven in deze verander(en)de wereld? Universiteiten en hogescholen moeten de balans vinden tussen hun onderzoeks- en onderwijsactiviteiten, en ze moeten daarbij hun waarde bewijzen tussen al die online beschikbare content en (onderwijs)toepassingen.

Evan Selinger en Andrew Phelps noemen in hun blog “Colleges Need to Act Like Startups - Or Risk Becoming Obsolete” de volgende sleutels voor succes: concentratie, delen en communities. Dit alles binnen een creatieve economie van kennis. Bovendien moeten universiteiten en hogescholen hun studenten voorbereiden om in die creatieve economie te overleven en te functioneren.

Een stimulerende infrastructuur

Concentratie vraagt om een stimulerende infrastructuur van onder meer cafés, restaurantjes, studentenhuizen, middelbare scholen, (startende) kennisbedrijven, en uitstekende fysieke en online academische voorzieningen. Denk maar eens aan de infrastructuur van Silicon Valley. Universiteiten en hogescholen zijn nog ver verwijderd van een plek in zo’n infrastructuur en laten daarmee de kans liggen om écht aansluiting te vinden bij de studenten en hun netwerken.

Delen van kennis en middelen

Is de cultuur van universiteiten en hogescholen er wel een van delen? Van kennis en middelen? Veelal is de toegang tot labs, computerfaciliteiten en andere voorzieningen beperkt. Veelal is de kennis die wordt opgedaan door onderzoek niet vrij te verspreiden. Hoe mooi zou het zijn als de online kennis en de online cursussen (MOOC’s) vrijelijk gekoppeld werden aan bijvoorbeeld fablabs en labs van (startende) bedrijven. Zodat studenten en onderzoekers dankzij wat zij delen hun (academische) opbrengst kunnen vermenigvuldigen tot een veelvoud van wat zij inbrengen.

Open communities

MOOC’s zijn dan wel een concurrent voor de docent, ze zijn veelal nog steeds toepassingen voor eenrichtingsverkeer, net zoals de meeste colleges op hogescholen en universiteiten. En ook nog eens per vak of discipline georganiseerd. De uitdaging voor hogescholen en universiteiten zit in de deelname aan en verbinding met (online) communities: de plekken waar studenten elkaar liefst ontmoeten. En dat vraagt om een open communicatie en een ‘open mind’.

En nu?

Er is al wel een beweging zichtbaar die weggaat van de traditionele manier van werken. Stanford en Berkeley, maar ook Google geven het goede voorbeeld, qua infrastructuur, delen en communities. Maar zij liggen dan ook niet voor niets vlakbij Silicon Valley.

Er ligt nog een grote opgave voor universiteiten en hogescholen. Niet alleen om het nieuwe spel op de wagen te brengen, maar (vooral) ook om daarin weer een voorpost te vormen die ze van oudsher altijd zijn geweest.

Lees meer

Drie uitdagingen voor wetenschappers
Sociale media in het hoger onderwijs