maandag, 20 november 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp
Uw organisatie?
informeren en presenteren
draagvlak creeren
online acteren
De mensen van uw organisatie
De middelen van uw organisatie
Aanbod
Mijn aanbod
Mijn netwerk
training, advies en creatie
schrijven, redigeren en ordenen
realisatie online en offline
samenwerken en activeren
Mijn partners

wageningen

Gisteren gaf ik een gastcollege 'Communication & Learning in the Digital Age' aan een groep internationale studenten Communication Science van de universiteit van Wageningen. Thema en centrale vraag: Hoe kan ik de grondslagen van de nieuwe communicatie - waar je heel goed sociale media voor kunt gebruiken - toepassen bij projecten om mensen te activeren?

Drie adviezen als 'wrap-up' van het college...

1. Zorg voor een passend DNA voor jouw community

Jouw twitter-vrienden, jouw identiteit

Organiseer een 'feestje' voor de mensen die je wilt activeren door gasten uit te nodigen die passen bij het gewenste DNA. Gaat jouw feestje bijvoorbeeld over kunst, verbind je dan met musea, kunstenaars en kunstplatforms die passen bij jouw gewenste publiek.

2. Communiceer 'om het hoekje'

Jouw twitter-vrienden, jouw identiteit

De tijd van rechtstreekse communicatie is voorbij. Het kan nog steeds wel: het zender-boodschap-ontvanger-model toepassen. Maar als je mensen echt wilt bewegen, moet je zorgen voor een boodschap die zij willen delen. Om het hoekje denken, dus.

3. Blijf als (community)manager op de achtergrond en stel het thema centraal

Verborgen eigenaarschap

Niemand loopt graag 'achter de leider aan'. Mensen willen graag zelf eigenaar zijn van wat zij uitdragen. Zet daarom het thema van de community centraal, en niet de eigenaar of organisator ervan. Zorg, kortom, voor verborgen eigenaarschap.

Lees hier meer over deze invalshoeken:
- Over het sociale DNA
- Over communiceren om het hoekje
- Over verborgen eigenaarschap