zondag, 19 november 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp
Uw organisatie?
informeren en presenteren
draagvlak creeren
online acteren
De mensen van uw organisatie
De middelen van uw organisatie
Aanbod
Mijn aanbod
Mijn netwerk
training, advies en creatie
schrijven, redigeren en ordenen
realisatie online en offline
samenwerken en activeren
Mijn partners

lego

"Marketing is dood. Dat komt door de trouwe klanten." Dat zegt Alexander Jutkowitz in de Harvard Business Review blog van 16 februari. Opmerkelijk. Want Jutkowitz is zelf marketeer en eigenaar van een groot marketingbureau in New York. Gooit hij zijn eigen glazen in? Laten we even meekijken.

Voor het bewijs wijst Jutkowitz naar Apple en diens supertrouwe klanten: de iPhone heeft een klanttrouw van 87%, en het afgelopen kwartaal werden bijna 75 miljoen iPhones verkocht zonder al te veel marketinginspanningen. Hoe kan dat? En kan dat ook opgaan voor andere bedrijven dan Apple?

Marketing in de traditionele betekenis is zenden, verkopen. Die eenzijdigheid werkt niet meer in een wereld waarin klanten precies weten wat ze willen en net zo goed kunnen zenden. Wat wel werkt, zijn waarden waarmee klanten zich willen vereenzelvigen. Dat vraagt om content. Content waarmee klanten zich willen identificeren.

Het gaat dus niet om het merk ("the brand"), maar om de klant (de beleving). En zo kan het gebeuren dat inhoud die helemaal niets met het product of het merk te maken lijkt te hebben, toch heel goed scoort en zorgt voor klanten en dus verkoop. Een verhaal, een sfeer, een video, waarmee een bedrijf laat zien wie ze zijn.

Een grote uitdaging. Nadenken over wat je bent. Zeker voor bedrijven die alleen maar nadenken over wat ze moeten zeggen.

Meer hierover? Lees '"Laten" het nieuwe sleutelwoord'.

Lees hier de blog van Jutkowitz. En lees hier over wat Bill Lee er twee jaar daarvoor over schreef.