maandag, 25 september 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

part manag

Hoe mooi zou het zijn. De organisatie die helemaal digitaal verbonden is via een eigen sociaal platform. Alle collega's delen informatie met elkaar en volgen de tijdlijn. Eén blik op die tijdlijn en je weet wat er speelt. En je kunt er als management op inspelen als dat nodig is.

Een sprookje volgens Charlene Li, oprichter van de Altimeter Group. Samenwerkingsplatforms en sociale netwerken van organisaties en bedrijven functioneren meestal gewoon niet. Zij onderzocht het.

Li vertelt erover op haar blog van de Harvard Business Review van 7 april 2015.

corporatesocialnetworksnietpopulair

Meestal is de deelname aan zo'n platform direct na de start groot, maar zakt het enthousiasme snel in. Oorzaak: de top van de organisatie ziet de deelname aan het platform als tijdverspilling. En zij doen - om die reden - niet mee aan de online conversatie.

Li vond in haar onderzoek drie sleutels voor succesvolle inzet van een corporate sociaal netwerk.

1. Luister en doe er wat mee

Een directeur bij een Amerikaanse restaurantketen zag dat een bepaald gerecht slecht viel bij klanten. Dat concludeerde hij uit de opmerkingen van zijn medewerkers op Yammer, en uit de suggesties die zij daar deden om dat gerecht te verbeteren. Vier weken later konden zij die verbeteringen met steun van het management doorvoeren. Iets wat in de woorden van de topman anders meer dan een jaar zou hebben gekost.
Sleutel: luister naar wat er op je netwerk speelt en doe er ook wat mee.

2. Deel op de kanalen van de mensen

Een directeur van een groot Amerikaans transportbedrijf wilde de chauffeurs meer bij het bedrijf betrekken. Veel van de truckers gebruiken Twitter. Daarop deelt de directeur handige updates (file bij…) en aardige ontmoetingen met de eigen mensen. De chauffeurs waarderen dit en volgen dit voorbeeld. Waar het kan, gaat de directeur persoonlijk in op opmerkingen van de chauffeurs. Zo staat de deur naar het management voor hen altijd open.
Sleutel: zoek de kanalen die jouw mensen al gebruiken en neem daarop actief deel, 'als collega'.

3. Vraag om input, dat zorgt voor betrokkenheid

De directeur van een groot Australisch telecombedrijf vraagt de medewerkers via het corporate sociale netwerk om hun visie en hun bijdrage. Bijvoorbeeld: 'welke processen en technologieën moeten we wegdoen?' De stroom van suggesties die volgt, geeft een goed beeld van wat werkt en wat niet werkt. De suggesties worden in samenwerking met de medewerkers uitgewerkt. Gevolg: betrokkenheid en verbetering van de bedrijfsvoering.
Sleutel: betrek de mensen via het sociale netwerk bij de ontwikkeling van de organisatie of het bedrijf, dan ontstaat betrokkenheid en samenwerking.

Conclusie: corporate sociale netwerken werken alleen als het management actief meedoet...

Lees hier het artikel Why No One Uses the Corporate Social Network van Charlene Li op hbr.org.