maandag, 25 september 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

honderdjaar 260

Kijk eens naar het dagelijks leven van pakweg honderd jaar geleden. Vergelijk dat met hoe we nu leven. Hoe deden ze dat toch? En hoe deden wij dat toch, 25 jaar geleden? Zonder mobiele telefoon, zonder e-mail, Google, online-winkels voor al het denkbare, van boek en plaat tot goedkope vliegreis en hotelreservering.

Het internet bestaat nu 23 jaar. Amazon is 20 jaar oud. Marktplaats is nu 16 jaar. Het professionele netwerk LinkedIn is 12 jaar oud. Youtube.com en Facebook.com zijn 10 jaar. En Twitter.com is een kindje van 9.

Al deze reuzenkinderen laten zien dat de wereld van communicatie en zakendoen ingrijpend is veranderd, en nog steeds verandert. Tot een wereld waarin we elkaar niet meer zo goed kunnen bereiken met de traditionele communicatiemiddelen van brief en brochure.

Hoe vinden wij een weg en een plek in die nieuwe wereld? Als persoon, maar vooral ook als bedrijf of organisatie? We proberen haar te begrijpen. Maar het is zoveel. En er komt elke dag weer wat nieuws bij. Hoe pakken we dat aan? En hoe gaan we om met onze veranderende rol en plek in die nieuwe wereld? En met de nieuwe omgangsvormen?

We zijn niet meer gebonden aan één plek, en niet meer aan ons lichaam. Fysieke ontmoetingen blijven noodzakelijk, en heel prettig en nuttig. Maar fysieke ontmoetingen zijn steeds minder cruciaal in het contact met onze relaties. We kunnen iedereen overal bereiken. Als we het goed aanpakken, tenminste.

Wat dán telt, is de geest, de levenskracht: de inspiratie. Die werkt over grote afstand. Als het inspireert, dan nemen we het in ons op. Als het inspireert, dan kiezen onze relaties, klanten en opdrachtgevers ervoor. Wat niet inspireert, dat laten zij links liggen. God blies Adam levenskracht in. Dankzij die inspiratie kreeg Adam de geest, die zijn lichaam tot leven bracht. En voor ons: inspiratie brengt ons in beweging.

Neem daarom inspiratie als leidraad bij de verkenning van wat die nieuwe wereld allemaal te bieden heeft. Een heel duidelijk richtsnoer bij de selectie uit die enorme hoeveelheid aanbod. Het is ook de sleutel als we onze relaties, klanten en opdrachtgevers willen boeien.

En hoe dat precies gaat? Welke verbindingen, welke netwerken en welke methodes kunnen we daarvoor gebruiken? Dat beginnen we nu beetje bij beetje te ontdekken.

Lees ook Ook sociale media zitten in de trendcyclus.