maandag, 20 november 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp
Uw organisatie?
informeren en presenteren
draagvlak creeren
online acteren
De mensen van uw organisatie
De middelen van uw organisatie
Aanbod
Mijn aanbod
Mijn netwerk
training, advies en creatie
schrijven, redigeren en ordenen
realisatie online en offline
samenwerken en activeren
Mijn partners

wondertrommel

"The world’s largest online social media magazine", de Social Media Examiner, deed begin 2015 een onderzoek onder socialemedia-professionals naar de ontwikkelingen die zij waarnemen. Een van de conclusies: Bewegend beeld is 'booming', vooral als het gaat om de verbinding en de activatie die ermee bereikt kan worden.

Enkele trends, op de dag dat Youtube zijn tiende verjaardag viert.

Video zorgt voor meer en meer engagement en succesvolle marketing

ComScore, een internationaal bedrijf dat meet wat mensen doen in de digitale wereld, stelt vast dat Facebook Youtube heeft ingehaald in het aantal views op desktop. Met de mobiele apparaten erbij staat Youtube echter nog steeds bovenaan.

grafiek1

Youtube blijft het best presterende platform als het gaat om conversie. Dat is de omzet die toe te wijzen is aan bezoek van het betreffende platform.

grafiek2

Hoe dan ook, Facebook en Youtube zijn de ster als het gaat om beeld. Degene die zijn Youtube-filmpjes post op Facebook is dus koning. Of het nu gaat om een filmpje of om een animatie van een ingewikkeld proces.

Combineer de kanalen

Marketeers focussen steeds minder op maar één kanaal, aldus www.socialmediaexaminer.com. Facebook-marketing of Twitter-marketing alleen levert steeds minder resultaten op. Hetzelfde gaat op voor bewegend beeld. In het moderne socialemarketingplan krijgen alle kanalen - met beeld - een plek. Bloggen, facebooken, youtuben, linkedinnen en slidesharen via een verbonden netwerk zorgt voor succes.

Dat verklaart bijvoorbeeld de opkomst van SlideShare: goede presentaties zorgen ook voor meer page views, leads en succesvolle zoekresultaten. Zeker wanneer ze via de andere kanalen onder de aandacht gebracht worden.

Bewegend beeld in cijfers

Goanimate, een bedrijf dat toepassingen aanbiedt voor het maken van video's, geeft op zijn website enkele cijfers over de toepassing van bewegend beeld. Bijvoorbeeld.

  • Blog posts met een video trekken drie keer meer bezoek dan posts zonder video.
  • Zestig procent van het publiek geeft de voorkeur aan video boven tekst.
  • Bezoekers blijven gemiddeld twee minuten langer op een website als ze er een video aantreffen.
  • Meer dan de helft van de marketeers denkt dat content via video de beste 'return on investment' oplevert.

Interactieve video's

Wie heeft hem niet gezien, de interactieve video A hunter shoots a bear? Het reclamefilmpje van Tipp-Ex waarin de kijker het vervolg kon bepalen.

Met Youtube 'annotations' kunnen knoppen en andere interactive elementen aan een video worden toegevoegd. Slimme toepassing van annotations biedt prachtige vergezichten: een website in de vorm van een Youtube-video?

Dus

We kunnen niet meer om bewegend beeld heen, of het nu gaat om het trekken en behouden van bezoekers, of om het aanjagen van de conversatie, de omzet of de educatieve waarde. Chris Andersen van TED zei het ook al...

Kijk hier naar het Youtube-kanaal van LaVerbe met een selectie van onze producties. Lees ook deze post over dit onderwerp die ik in 2011 schreef.