maandag, 25 september 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

“Het volgende station is station Arnhem”, klinkt het uit de luidspreker als we langs de perrons van Arnhem Centraal afremmen. Dat is in dit geval dus Ede-Wageningen... het volgende station, na Arnhem Centraal.

Zien we verwarring onder de reizigers, vragende ogen: ben ik wel op het juiste station aangekomen? Nee hoor. Ook het communicatiecontract dat we met de NS hebben afgesloten gaat uit van wederzijdse goede bedoelingen. Daardoor kan iedereen die het opmerkt de feitelijke onjuistheid duiden. Zo zal de conductrice het niet bedoeld hebben; het meest voor de hand ligt dat ze... Zo gaat dat in de communicatie. En dat is maar goed ook.

Een robot of een computer zou door dit omroepbericht in een system fault geraken (“error, error, cannot comply”). Wij niet. Wij zijn slim. Zo slim dat we dom kunnen zijn en een feitelijke fout in de communicatie kunnen negeren. Dat we de ander niet verdenken van wat er allemaal foutief geduid zou kunnen worden, dat heeft ook een economische reden. Het is gewoonweg te veel werk – dan liever uitgaan van de beste bedoelingen.

Niet te ver doordenken, dus, is het devies. Ook niet bij slordig geformuleerde rekenopgaven op de basisschool, bij mogelijk beledigende opmerkingen, of bij gebrekkig gestelde gebruikshandleidingen. Maar dat gaat niet altijd op; denk maar eens aan al die gevallen van opzettelijke onheuse bejegening. En dat maakt deze verkozen domheid tot een verdraaid lastige opgave.