maandag, 25 september 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

dashboard

Goed, je hebt een socialemedia-infrastructuur opgezet voor een organisatie of een bedrijf. Maar wat nu? Hoe zorg je voor activiteit en reuring? Hoe zorg je voor een goed DNA in de vorm van accounts die je volgt en passende posts op jouw tijdlijnen?

Een cheat sheet met tien stappen, om mee te beginnen. Tuning en extra stappen? Graag, en naar eigen inzicht.

1) Log uit, log in

bufferLog eerst uit bij alle eigen sociale accounts en log vervolgens in bij de accounts van de betreffende organisatie. Log ook in op Google Analytics voor de corporate website of blog. Dat zorgt ervoor dat alle acties die je verder onderneemt betrekking hebben op deze accounts.

2) Bufferapp
Maak een account aan bij bufferapp.com; gebruik daarvoor bijvoorbeeld het twitter-account dat openstaat. Verbind met alle sociale accounts. Installeer de bufferapp-button voor de browser en post een webpagina om te testen. Stel het ‘uitzendschema’ vast en vul de buffer.

3) Comments toelaten
Voeg de Disqus-module (disqus.com) toe aan artikelcategorieën op de corporate website of blog waarover je in dialoog wilt gaan met de bezoekers. Zet share- en volg-knoppen voor de sociale accounts op de website of blog. Op deze manier kunnen bezoekers commentaar leveren en sharen. Houd de comments in de gaten en modereer zonodig.

4) Notificaties instellen
Stel de notificaties van de sociale accounts in naar eigen behoefte. Wees rigoureus en kijk of het nodig is om mail te ontvangen over elke nieuwe post. Beter is het om een mailtje te ontvangen bij een nieuwe volger of een nieuw bericht waarin jouw accounts genoemd worden.

5) Bouw het DNA uit
Check volgers, vrienden en gevolgden op de sociale accounts: passen deze bij het gewenste sociale DNA? Voeg toe en verwijder waar nodig. Zoek bijvoorbeeld met google.com en facelist.net naar bronnen die interessante posts produceren. Verzamel hun urls als bookmarks, volg, deel en like ze waar mogelijk en passend.

6) Automatiseer, met mate

automatischtwitterenrwMaak een account aan bij ifttt.com; gebruik daarvoor het twitter-account dat openstaat.
Ifttt.com heeft een zeer duidelijke, via plaatjes gestuurde interface: klik en go!
Verzamel rss-feeds van interessante items die regelmatig maar niet te vaak gepubliceerd worden (bijvoorbeeld één keer per week). Gebruik de rss-feeds om posts naar de sociale accounts te automatiseren.

7) Maak een dashboard
Richt een ‘cockpit’ in met bijvoorbeeld tweetdeck.com (voor twitter) of hootsuite.com (voor gemengde accounts). Van daaruit is het gemakkelijk(er) om het DNA verder uit te bouwen.

8) Houd overzicht
Volg de activiteiten op de sociale kanalen, en reageer waar mogelijk. Richt een account in op sumall.com en houd de activiteiten getalsmatig in de gaten. Wat is bijvoorbeeld het effect van een post op de bezoekcijfers van de website en de facebook-pagina?

sumall

9) Share en care
Nu kunnen webcare en sharen goed starten. Gebruik hiervoor dagelijks de verzamelde bookmarks, bufferapp.com en de ‘luister-tools’ socialmention.com en en-mention.com. De toepassingen ifttt.com en bufferapp doen hun werk op de achtergrond.

10) Draag over
Draait deze machine eenmaal, dan is het tijd om de verantwoordelijke bij de betreffende organisatie of het betreffende bedrijf te betrekken. Ga samen achter het dashboard zitten en geniet. Geef die persoon toegang tot de accounts en blijf beschikbaar voor vragen.

Meer over community management? Kijk hier.