maandag, 25 september 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

hybride

Goede content schrijven voor je blog of je website is best lastig: is het wel interessant voor mijn lezers? Als Google ook nog eens over je schouder meekijkt, wordt het nog ingewikkelder: is het wel interessant voor Google? Vaak leidt die vraag tot onnatuurlijke, hybride teksten, die Google ook nog eens niet waardeert.

Mijn advies: schrijf gewoon goede content.

Technische SEO en SEO-schrijven

Er zijn twee soorten adviezen voor Search Engine Optimization (SEO), die ervoor moeten zorgen dat Google jouw website aanbiedt in de zoekresultaten. Dat zijn technische adviezen, over hoe je een website moet opzetten om de zoekmachines gemakkelijk toegang te bieden. En dat zijn schrijfadviezen: doe aan 'SEO writing'.

Zulke schrijfadviezen leveren niet alleen vaak heel onnatuurlijke teksten op, met rare zinsconstructies en vreemd woordgebruik. Niet goed voor de bezoekers en voor het imago. Ze zorgen er ook nog eens voor dat Google strafpunten kan gaan uitdelen. Twee nadelige effecten die SEO-adviesbureaus lijken te negeren als zij hun klanten voorzien van 'frankenstein-achtige' teksten die de 'pagerank' moeten verhogen.

Gelukkig bewandelen niet alle adviseurs deze route naar kunstmatige content. Een mooi voorbeeld is Timothy Martell, baas van Wikimotive, een marketingadviesbureau voor autodealers. Hij adviseert zijn klanten om hun website vooral niet vol te stoppen met hoogwaardige keywords, omdat dit juist het omgekeerde resultaat oplevert.

Dunne teksten vol keywords

Google kan inmiddels dunne teksten zonder goede inhoud opsporen en bestraffen met een lagere pagerank. Dit omdat er SEO-adviesbureaus zijn die zulke teksten produceren voor hun klanten. Teksten die - vaak half-automatisch - gegenereerd worden rond de best scorende relevante keywords. En daarmee bewijst Google de bezoeker in feite een goede dienst. Want wie wil zijn tijd nu verspillen aan waardeloze content?

Martell geeft een mooi voorbeeld van zo'n 'keyword-stuffed' tekst die Google niet langer meer waardeert en zelfs bestraft. Een tekst die voorheen hoog scoorde in de zoekresultaten, en waarvan de bezoeker denkt: wegwezen van deze website. In vertaling (keywords onderstreept):

'ABC Motors heeft de absoluut beste selectie van tweedehands auto's te koop. Bij geen andere autodealer vindt u tweedehands auto's te koop van deze kwaliteit. Onze klanten krijgen de beste deal als zij bij ons een tweedehands auto kopen. Zij kopen tweedehands auto's op of onder de marktwaarde. Dus u weet: tweedehands auto's kopen doet u bij ons voor de beste prijs.'

Herhaling van teksten afgestraft

Ook het herhalen van content of van lichte varianten daarop bestraft Google nu. En terecht. Het is een verspilling van onze tijd. En toch ziet Martell in zijn sector nog vaak honderden bijna-identieke pagina's op één site met daarin alleen bijvoorbeeld de locatieaanduiding of de merknaam aangepast: 'Volkswagen Golf dealer Arnhem', 'Volkswagen Polo dealer Nijmegen', et cetera.
 
Zo gek als in de autobranche van Martell zien we het natuurlijk niet vaak. Toch zijn er nog steeds SEO-adviesbureau die - op vaak verborgen pagina's - doen aan het zogenaamde spamdexing.

Doe maar gewoon

Mijn advies: laat die adviezen links liggen en schrijf gewoon goede content die de lezer aanspreekt. Dan helpt Google je op weg naar een passende plaats in de zoekresultaten.

Lees ook: Quick Wins voor betere zoekresultaten en SEO: Specificeren En Onderscheiden.