zondag, 19 november 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp
Uw organisatie?
informeren en presenteren
draagvlak creeren
online acteren
De mensen van uw organisatie
De middelen van uw organisatie
Aanbod
Mijn aanbod
Mijn netwerk
training, advies en creatie
schrijven, redigeren en ordenen
realisatie online en offline
samenwerken en activeren
Mijn partners

frame

Een Ster-reclame, om 23.00 uur, na een veelbekeken programma van de VPRO. Gericht op het intellectueler publiek. Opgezet volgens de moderne regels van de conversatie en de sociale media. Niet jezelf op de voorgrond stellen, maar een thema. Maar hoe fout pakt het uit...

In beeld: "5 dingen die ze niet vertellen over de economie".
Een mededeling van algemeen belang, lijkt het.

Voice-over: "Sommige dingen weet je, en sommige dingen niet. Je weet dat de economie zoals wij die kennen niet meer werkt."
Intrigerend, zeker als we denken aan de bankencrisis.

Voice-over: "Maar weet je ook wat jij eraan kunt doen? Weet je dat de macht nu echt bij jou ligt?"
En zo door, in de trant van een aankondiging van een documentaire. Interessant. Ook die verwijzing naar de website 5dingen.org, en die intrigerende aanmoediging om je hart te volgen en je hoofd te gebruiken.

En dan komt de aap uit de mouw als de woorden "Triodos Bank" groot in beeld komen. Ter afsluiting. Op de plek waar de geïnteresseerde kijker een SIRE-achtige verwijzing verwacht.

Dat noem ik een "vals frame". Triodos kaapt hiermee onze belangstelling, en het onderwerp. Dat werkt tegen ze, zeker bij dit publiek.

Hadden ze zo'n campagne samen met gelijkgestemde banken opgezet, dan had er niet zo'n naar smaakje aan gezeten. (Triodos ook al?) En dan hadden ze meteen mee kunnen profiteren van de bijdrage aan hun imago...

Lees hier hoe Fiat vier jaar jaar geleden dezelfde fout maakte.