dinsdag, 19 maart 2024
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Blog

online privacy

Het businessmodel van het internet staat haaks op de privacy. Stuur maar eens een mail aan een relatie over bijvoorbeeld een vakantie in Egypte, of zoek maar eens online naar hotels in bijvoorbeeld Egypte.

De kans is zeer groot dat je kort daarna niet alleen via Facebook en Google advertenties over Egypte te zien krijgt, maar ook dat je (spam)mail ontvangt met aanbiedingen voor trips naar Egypte.

Privacy als bron van inkomsten

Hoe komt dat? Jouw e-mails en zoekopdrachten, en jouw locatiegegevens worden gebruikt door de grote internetpartijen om advertenties te verkopen: onze privacy is hun grootste bron van inkomsten. Iets wat ze niet snel zullen opgeven. Maar ook overheden hebben zich het recht toegeëigend om - voor de veiligheid - de overeenkomst van het (online) briefgeheim en de bescherming van onze privacy eenzijdig op te zeggen.

likes kopen

Vrijwillig delen van gevoelige informatie

De gemiddelde persoon heeft een verbazingwekkende hoeveelheid online staan. Daaraan voegen we bij elke e-mail, bij elke zoekopdracht en bij elke post op Facebook of een ander sociaal netwerk geheel vrijwillig nog meer informatie toe. Allemaal ten gunste van de advertentie-inkomsten van Google, Facebook en anderen, en ten gunste van de partijen die de veiligheid in onze maatschappij denken te kunnen garanderen.

We vertellen daarmee vrijwillig wie we zijn, waar we zijn geweest, wie we hebben ontmoet, waaraan we dachten et cetera. En die gegevens blijven voorgoed opgeslagen, ook als we er niet meer zijn. Ze worden naar believen voor goed geld doorverkocht. Wij zijn de controle over onze eigen online gegevens en privacy volledig kwijt.

privacy online

Versleuteling van de gegevens is met de huidige encryptietechnieken geen oplossing. Ook al gebruik je versleuteling voor je e-mail en je andere online data, de overheden en de grote service providers kunnen en mogen er gewoon bij. Zij hebben de sleutel om die gegevens te lezen gewoon tot hun beschikking. Daarmee is die gewenste (en vaak beloofde) privacy dus een farce.

Bij een eventuele wisseling van de wacht aan de kant van de overheid of de grote internetproviders is er voor hen een weelde van informatie beschikbaar. We moeten er natuurlijk niet aan denken. Maar daar is met welke verzetsdaad dan ook niets meer aan te doen. Denk bijvoorbeeld terug aan de aanslag op het bevolkingsregister in Amsterdam (1943) waarmee kostbare gegevens uit de handen van de bezetter bleven.

De eerste stappen

Andy Yen vertelt in zijn TED-talk "Think your email's private? Think again" over ProtonMail: een nieuwe, eenvoudig te gebruiken veilig versleutelde e-mailservice die hij samen met zijn collega's van CERN ontwikkelt. Als eerste stap naar een veilig internet waarin ieders privacy wordt beschermd.

protonmailIk heb meteen een account bij ProtonMail aangevraagd en sta nu op de wachtlijst. (Als poging om mijn zoekgegevens af te schermen heb ik een tijdje geleden al Track Me Not geïnstalleerd in mijn browsers). Maar daarmee zijn we er nog lang niet.

De jongelui

Vandaag groeit een generatie op die van jongs af aan leert om zo mogelijk alles online te delen, alle campagnes voor mediawijsheid ten spijt. Voor hen heeft privacy een geheel nieuwe betekenis. Weten zij wel dat de grote adverteerders, de overheden en ook de kwaadwillende fraudeurs gewoon toegang hebben tot gegevens die geheim behoren te blijven?

Jammer genoeg kost het veel inspanning om die oude betekenis van privacy in ere te herstellen en is een toepassing als ProtonMail nog maar een eerste stap in die richting. Er blijft nog een bijna onafzienbaar terrein terug te winnen voor wie echte online privacy wil, bij het surfen, het posten op de sociale media en het delen van persoonlijke gegevens en van gegevens die vertellen waar en met wie je was. Misschien moeten we toe naar een ander betaalmodel?

Kijk hier naar de TED-talk van Yen: "Think your email's private? Think again"

Kijk hier naar meer informatie over ProtonMail en volg deze ontwikkelaars via Facebook, ook al geef je ook daarmee een deel van je privégegevens prijs.

Heb je niets te verbergen? Lees dan Hans Schnitzler over het Digitale Proletariaat.