maandag, 25 september 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

tiv 2015

De zeventiende Technische Industriële Vakbeurs (TIV) in Hardenberg was een groot pretpark van het ‘wat’ en het ‘hoe’, met alle technische mogelijkheden uit de maak- en metaalindustrie zeer aantrekkelijk uitgestald in wel 250 stands. Robotics, 3d CNC-machines, hydraulica, lijmen, schaven en verspanen, alles oogverblindend aangeboden en uitgelegd.

Opvallend op de TIV was dat maar weinig standhouders het ‘waarom’ van hun aanbod onder de aandacht brachten. Een gemiste kans?

Het wat

Stel, je brengt een revolutionaire, nieuwe smeerolie op de markt. Jouw website en jouw stand op de TIV zien er heel verzorgd en toegankelijk uit. Voor de bezoekers die weten wat zij hier kunnen verwachten zijn beide ook heel nuttig: ze geven een duidelijke opsomming van wat die nieuwe smeerolie allemaal vermag.

En het ‘waarom’?

Simon Sinek, die het begrip ‘Golden Circle’ introduceerde, stelt dat echte verbinding pas plaatsvindt rond beelden en verhalen. Besluiten nemen we met onze buik, met ons gevoel. Dat is het gebied zonder woorden, waar ons gedrag en onze opvattingen leven. Echte verbinding komt tot stand via de intuïtie, het geloof, het hart. Of zoals hij het zegt: via het ‘waarom’.

Toegepast op jouw stand en jouw website van jouw revolutionaire nieuwe product: Wat de nieuwe smeerolie doet en Hoe deze werkt en Hoe je deze kunt bestellen, daarover geven jouw website en stand uitgebreide informatie. Maar waarom jouw vernieuwde smeerolie van belang is voor jouw (potentiële) klanten, daaraan besteden jouw website en jouw stand alleen maar in de marge aandacht, en dan ook nog eens via technische beschrijvingen.

Kans: beelden en verhalen

Maar om verbinding tot stand te brengen, zijn beelden en verhalen nodig. Op jouw beursstand kan de bemanning daarvoor zorgen, met verhalen als aanvulling op de technische beschrijvingen over het hoe en het wat. Maar als zij er niet zijn, zoals op jouw website het geval is, zul je een doordachte keuze voor beelden en verhalen moeten maken. Ik geef een paar voorbeelden:

machinesmering vervuiling 260

Korte filmpjes werken natuurlijk ook heel goed, bijvoorbeeld:

 

Beleefbaar maken

Dus, met verhalen, plaatjes en filmpjes die de kwetsbaarheid van een technisch systeem laten zien, wordt de kracht van jouw nieuwe smeerolie beleefbaar. Pas daarna willen de mensen de stap naar het Hoe en het Wat overwegen en kunnen jouw ‘techneuten’ helemaal los gaan over hun vakgebied.

Een terrein te winnen

Op de TIV in Hardenberg zagen we dan wel vele technische filmpjes, en vele indrukwekkende machines in even indrukwekkende handelingen verwikkeld. Het Wat en het Hoe waren dus helemaal in orde. Er ligt echter nog een terrein te winnen voor het Waarom. Misschien op de volgende TIV-beurs?