maandag, 20 november 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp
Uw organisatie?
informeren en presenteren
draagvlak creeren
online acteren
De mensen van uw organisatie
De middelen van uw organisatie
Aanbod
Mijn aanbod
Mijn netwerk
training, advies en creatie
schrijven, redigeren en ordenen
realisatie online en offline
samenwerken en activeren
Mijn partners

content marketing

Traditionele marketing is steeds minder effectief. Potentiële klanten herkennen marketinguitingen zoals advertenties, pop-ups en virals, en ze negeren die uitingen meer en meer. Omdat deze afleiden van de inhoud en vaak zelfs als irrelevant en irritant worden ervaren.

Dan verschijnt contentmarketing op het toneel.

Contentmarketing is een strategie waarmee waardevolle, relevante inhoud de aandacht moet trekken van een vastgesteld publiek. De zender en de verkoopboodschap verdwijnen naar de achtergrond en de inhoud staat voorop. Inhoud die voor een specifieke groep interessant is. Bijvoorbeeld een herkenbaar probleem met een handige oplossing.

Het idee achter contentmarketing is dat de ontvanger deze inhoud waardeert - en misschien wel deelt met zijn netwerk - en uiteindelijk aanklopt bij de afzender. Bijvoorbeeld om diens website verder te verkennen, of om in gesprek te gaan. De essentie van verborgen eigenaarschap, dus.

Een infrastructuur voor contentmarketing

Stel een adviesbureau wil nog beter in contact komen met nieuwe klanten en tegelijkertijd bestaande klanten binden. Zij brengen met dat doel al geruime tijd een nieuwsbrief uit met cases en handige tips, maar ze willen een beter bereik en meer lezers. De volgende drie stappen geven de contentmarketing een goede basis:

  1. Maak een inhoudelijke blog en leer de adviseurs de principes van het bloggen.
  2. Bereid socialemediakanalen voor als Facebook, LinkedIn en Twitter en koppel deze aan de blogwebsite.
  3. Volg passende accounts, schrijf blogs en deel deze blogs (en ook blogs uit andere bronnen).

lvb infographic contentmarketing

Blogtraining

Om de adviseurs vertrouwd te maken met de benadering van contentmarketing, is een korte blogtraining op zijn plaats, gevolgd door een traject van individuele schrijfbegeleiding. De deelnemers passen de principes van de OBAMA-blog toe op hun eigen beroepspraktijk en krijgen specifieke feedback over hun eerste bijdragen: wat gaat goed en wat kan beter?

Als de blogwebsite gereed is en gekoppeld is aan de bijbehorende kanalen voor sociale media krijgt de communicatiespecialist van de opdrachtgever ondersteuning bij het uitbouwen van het sociale netwerk en kunnen de bloggers aan de slag!

Lees hier meer over de overdracht van blog en sociale media en hier over persoonlijke en groepstraining bloggen.