zaterdag, 21 oktober 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

mail chimp

LinkedIn is een prachtig platform om beroepsmatige relaties te onderhouden. Het is minder geschikt om elkaar op de hoogte te houden van nieuws, nieuwe inzichten en handigheidjes. Daarvoor is een e-mailnieuwsbrief meer geschikt. Bijvoorbeeld om je LinkedIn-relaties vier keer per jaar bij te praten.
En, als de ontvanger geen belangstelling heeft, kan deze zich gemakkelijk uitschrijven. Alle begrip en 'geen harde gevoelens', zoals de Engelsen dat zeggen. Even goede vrienden!

Mailchimp voor jouw LinkedIn-relaties

Ik stuurde zojuist bijna 900 van mijn bijna 1500 LinkedIn-connecties een kwartaalnieuwsbrief, over mijn nieuwe blogs en over de nieuwe artikelen op de website van LaVerbe. En dat allemaal met het prachtige systeem van MailChimp. Hoe pak je zoiets aan? Hier een handreiking. Vraag mij gerust om assistentie!

1. Maak een persoonlijke MailChimp-account aan
Dit hoef je maar één keer te doen. Ik heb zelden een gebruiksvriendelijker systeem gezien! Het voorziet in alle behoeftes van iemand die gemakkelijk relatieonderhoud wil doen met gebruikmaking van een e-mailnieuwsbrief.

2. Exporteer al je LinkedIn-connecties naar een CSV-bestand
Hoe dat moet staat op pagina 27 (paragraaf 3.7) van mijn boekje over LinkedIn. Dat boekje kun je hier downloaden.

3. Importeer deze lijst in Excel
Ga in Excel naar 'Importeer' en geef aan dat het een CSV-bestand betreft. Je krijgt nu een sheet met ruim 70 kolommen, waarvan er vele leeg zijn. Sla dit bestand op en save het daarna als een kopie (zodat je altijd weer terug kunt als je een foutje maakt).

4. Schoon de kolommen van de lijst op
Werk in een kopie. Verwijder alle kolommen behalve: First Name, Last Name, E-mail Address, Company en Job Title. Die laatste twee heb je niet nodig voor MailChimp, maar wel om te beoordelen of kandidaten mee mogen doen op jouw mailinglijst.

5. Schoon de rijen van de lijst op
Verwijder alle rijen (namen) die je niet in de mailinglijst wilt opnemen. Denk bijvoorbeeld aan mensen die je niet wilt lastigvallen. Tip: sorteer de sheet op Company; de 'bedrijfsloze' kandidaten komen dan aan het einde te staan.

In MailChimp zeg je straks dat de mensen deze nieuwsbrief ontvangen omdat jullie gelinked zijn via LinkedIn; dat kan nu al helpen bij het besluit om mensen wel of niet op te nemen in de lijst.
Zorg er ook voor dat rare tekens in de namen die overblijven vervangen worden door de correcte tekens. Accenten, bijvoorbeeld overleven de export en import vaak niet goed.
Sla deze opgeschoonde lijst onder een nieuwe naam op.

6. Maak een List in Mailchimp en noem deze bijvoorbeeld 'LinkedIn-connecties'

7. Importeer de kolommen
Importeer de kollommen First Name, Last Name, E-mail address door ze te selecteren en kopiëren in Excel en vervolgens te plakken in de voorziening die MailChimp hiervoor heeft. Kies in MailChimp daarvoor voor de optie: 'Copy from Excel'.

8. Maak je nieuwsbrief-template
Dit hoef je maar één keer te doen. Kies bijvoorbeeld voor een template als 'Newsletter Elegant' en pas deze aan. Sla deze template op voor later. Dan kun je er bij de volgende nieuwsbrief weer gebruik van maken.

9. Stel je nieuwsbrief samen
- Kies de betreffende template
- Voeg de inhoud toe (kijk hier naar een voorbeeld).
- Vertel in de aanhef en in de footer dat mensen deze nieuwsbrief (bijvoorbeeld) vier keer per jaar ontvangen omdat jullie gelinked zijn via LinkedIn. MailChimp verzorgt zelf de opt-out functie.

10. Verstuur een test naar je zelf en als je tevreden bent naar iedereen
Kijk bij het prachtige summary-report van MailChimp naar wie jouw nieuwsbrief opent en op welke links ze klikken!

Inschrijven? Dat kan hier.

En wil je een stap verder zetten? Lees hier over het e-magazine.