maandag, 20 november 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp
Uw organisatie?
informeren en presenteren
draagvlak creeren
online acteren
De mensen van uw organisatie
De middelen van uw organisatie
Aanbod
Mijn aanbod
Mijn netwerk
training, advies en creatie
schrijven, redigeren en ordenen
realisatie online en offline
samenwerken en activeren
Mijn partners

personeel zoeken

Meer en meer bedrijven zetten sociale media in voor het werven van personeel. Zeker in sectoren waar het personeel schaars is, zoals de techniek. Want, wie een baan zoekt, kijkt niet alleen meer op banensites en bedrijvensites, maar vooral ook op LinkedIn en Facebook.

Hoe kun je als bedrijf aansluiten bij die gewijzigde belangstelling als je op zoek bent naar geschikt personeel?

Schermafbeelding Eigen website als eindstation

Natuurlijk zorg je ervoor dat er op jouw eigen bedrijfswebsite een uitgebreid onderdeel voor banenzoekers staat, een volledig ingerichte landingspagina of een prominent onderdeel 'Vacatures'. Misschien besluit je wel om hiervoor een aparte website te bouwen.

Het is slim om daarnaast ook Facebook en LinkedIn in te zetten voor het werven van personeel. Zorg er dan voor dat jouw vacaturewebsite en jouw sociale media voor recruitment wederzijds gelinkt zijn. Zodat wie dankzij de sociale media belangstelling krijgt gemakkelijk naar de vacaturesite kan gaan, en wie op jouw vacaturepagina's zoekt gemakkelijk naar de sociale vacaturepagina's kan gaan. Google houdt daar ook erg van.

fb recruitingFacebook voor recruiting

Personeel werven via Facebook is vooral voor wie op zoek is naar de wat jongere kandidaten. Zij kijken op jouw Facebook-bedrijfspagina en verwachten daar ook informatie over vacatures, als dat van toepassing is. Met apps als Shortstack of Jobvite kun je de eigen Facebook-pagina uitbreiden met tabs, voor vacatures. Maar je kunt los van de Facebook-bedrijfspagina ook een recruitment-pagina op Facebook inrichten.

De bedrijfspagina - en de vacaturepagina - op Facebook kun je uitbreiden met (vaak betaalde) apps die speciaal voor recruitment gemaakt zijn. Denk daarbij aan Work4, Jobcast of Jobvite. Hiermee kun je op pc en mobiel aandacht vragen voor jouw vacatures, via onder meer een 'branded career page', advertenties en automatische sharing van vacatures op Facebook en de andere sociale media.

linkedin recruiterLinkedIn voor recruiting

Via LinkedIn bereik je vooral de professionals die al een baan hebben. Zij zien in hun LinkedIn-account 'jobs' langskomen of zoeken er actief naar. Een gemakkelijk toegankelijke bedrijfspagina op LinkedIn - zo mogelijk met show cases - is dan ook een must voor bedrijven die personeel zoeken.

LinkedIn biedt veel mogelijkheden voor recruiters. Er moet wel voor betaald worden en vaak is een Premium lidmaatschap nodig (van $30 tot $120 per maand). Denk daarbij aan Job Posts die je kunt doen, maar ook aan de betaalde producten die LinkedIn aanbiedt als Recruiter, Recruiter Lite, waarmee je elk gewenst LinkedIn-lid kunt bekijken, mailen en zoeken (ook als je niet 'connected' bent). Of denk aan producten als Job Slots, en Job Posts waarmee jouw vacatures automatisch worden voorgelegd aan de leden met het passende profiel.

Met het product Career Pages van LinkedIn kun je kandidaten nog meer betrekken bij jouw bedrijf en de carrièremogelijkheden, ook als ze niet speciaal naar jouw bedrijf op zoek zijn. Terwijl het product 'Work with us Ads' claimt dat ze via een 50 keer zo grote click-rate kandidaten naar jouw career-pagina leiden.

Wil je je wat verder verdiepen in de basis van LinkedIn? Download hier het gratis boekje dat ik erover schreef. Kijk hier voor meer informatie over de LinkedIn recruitment tools.

Uiteindelijk handwerk

De sociale media en de apps die erbij horen, zijn dan wel heel handig: ze kunnen zorgen voor aandacht en reacties. Maar uiteindelijk komt het toch neer op het edele handwerk van de recruiter: verbindingen leggen, zorgen dat je in gesprek komt en tot overeenkomst komen.