donderdag, 28 maart 2024
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Blog

spijker en hamer

Wie een nieuwe website wil voor zijn bedrijf, staat voor de keuze tussen de toepassing van een bestaand, open source systeem en een op maat gebouwd systeem. Zoals we zagen we in de vorige blog, zorgt het antwoord op de vraag "Hoe wil ik werken" voor verheldering.

Maar we kunnen nog een stapje verder achteruit doen en de focus verleggen van die website naar de positionering van het bedrijf en de wijze van communiceren die daarbij hoort. De vragen: "Wie zijn wij en waar gaan wij naartoe" bieden in dat geval verdere verheldering.

Kijk goed in de spiegel

Voor je uitgaat, kijk je in de spiegel. Dat is een ongeschreven regel, en niet alleen in het uitgaansleven. Ook wie plannen heeft voor de toekomst van zijn bedrijf of voor een nieuwe communicatiekoers, is gebaat bij zelfonderzoek, met vragen die zowel het bijbehorende werkproces als de gewenste positionering betreffen.

Een mooie spiegel is bijvoorbeeld de archetypen-cirkel, gebaseerd op de theorieën van Carl Jung.

automerken archetypes

Achterliggende behoefte

Uiteindelijk komt het erop neer dat de achterliggende behoefte van het bedrijf van doorslaggevend belang is. Dus: wil je een (nieuwe) website voor je bedrijf, begin dan met de vraag "hoe wil ik werken". Maar vergeet vooral ook niet een stapje achteruit te doen om het hele beeld compleet te krijgen.

Dan worden de vragen "Wie ben ik en wat zijn mijn plannen" niet alleen relevant maar ook bepalend voor welke methodes en welke middelen je kiest, en uiteindelijk dus ook voor welk soort webtoepassing.

klantreis

Breng webdevelopers en communicatiedeskundigen vroegtijdig samen

Het antwoord op de genoemde vragen kan een webtoepassing zijn voor de gewenste werkwijze, maar misschien ook wel een campagne of een naamgevingstraject die passen bij de gewenste positionering. Alle reden dus om aan het begin het landschap te verkennen in een korte vrijblijvende verkenning samen met webdevelopers (die het gewenste werkproces inventariseren) en communicatiedeskundigen (die de gewenste positionering in beeld brengen).

Hun uiteenlopende kijk op de zaak, kan een hoop nieuwe - elkaar aanvullende - inzichten brengen die bepalend zijn voor de gewenste positionering en de bijbehorende middelen en methodes. En als deze deskundigen elkaar goed kennen omdat ze samen vaker met dit bijltje hebben gehakt, dan kan zo'n brede verkenning alleen maar tijd en geld opleveren.

Want, wie een hamer in zijn hand heeft, ziet over het algemeen alleen maar spijkers…