zaterdag, 21 oktober 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

How Generation Z is Different From Millennials

Na de Baby Boomers, Generatie X en de Millenials kennen we nu Generatie Z: jongeren tussen twee en twintig jaar. Onze toekomst, die nog met Barbies of Tonka's speelt, of die zich al voorbereidt op een carrière.

Mary Meeker, belegger en trendwatcher verzamelde de internettrends van 2016. Een van de bevindingen: Generatie Z doet het met beeld.

Eerst even naar die indeling in generaties. Meeker zet het als volgt op een rij*.

2016 internet trends report final Page 051 680

Een vergelijking

Als we nu Generatie Z vergelijken met de Millennials (M), zien we (naar Meeker) een bijzondere ontwikkeling. Waar M twee schermen tegelijkertijd aankan, is Z "aangeboren tech", met vijf schermen tegelijkertijd.

Waar M deelt en content verzorgt, doet Z aan samenwerking en creëren. Waar M zich richt op het nu, kijkt Z naar de toekomst. Waar M optimistisch is, kijkt Z realistisch naar de wereld. Waar M ontdekt wil worden, werkt Z aan zijn succes. En ten slotte: waar M met tekst communiceert, doet Z het voornamelijk met beeld.

Foto's, infographics, schema's en selfies, dat zijn bij uitstek de middelen van Generatie Z, volgens de inventarisatie van Meeker. Geen wonder dat Youtube, Netflix, Snapchat, Instagram, maar ook Gopro's, smartphones en Apple TV zo'n succes zijn.

Slimme combinatie gewenst

Betekent dat nu ook dat tekst van ondergeschikt belang wordt? Of vormt een slimme combinatie van tekst en beeld nog steeds het koningsnummer? In ieder geval een reden om te kijken naar de plek van (bewegend) beeld in de eigen communicatie.

* Bron: de presentatie "Internet Trends 2016 –Code Conference" van Mary Meeker, 1 juni 2016 voor Kleiner, Perkins, Caufield, Byers (kpcb.com/InternetTrends).