maandag, 20 november 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp
Uw organisatie?
informeren en presenteren
draagvlak creeren
online acteren
De mensen van uw organisatie
De middelen van uw organisatie
Aanbod
Mijn aanbod
Mijn netwerk
training, advies en creatie
schrijven, redigeren en ordenen
realisatie online en offline
samenwerken en activeren
Mijn partners

State of DT Report Cover 300

Hoe gaan bedrijven om met de uitdagingen van de digitale economie?

Brian Solis, analist bij onderzoeksbureau Altimeter, onderzocht de aanpak van meer dan 500 digitaal-strategen en rapporteert erover in “The 2016 State of Digital Transformation”.

Hij ziet knelpunten.

Klantervaring voorop, maar…

Bedrijven die zich via het internet presenteren, stellen de klant meer en meer voorop. Toch laten zij zich vaak ook nog leiden door de randvoorwaarden van de techniek en de mogelijkheden van de IT als ze hierin keuzes maken.

De klant begrijpen blijft moeilijk

De meeste bedrijven proberen in te spelen op het gedrag en de voorkeuren van de ‘nieuwe’, digitale klant. Maar, het merendeel van de verantwoordelijken voor deze digitale transformatie vindt het moeilijk om deze klant echt goed te begrijpen.

De klantreis in beeld?

Slechts de helft van de onderzochte bedrijven heeft de klantreis van hun publiek volledig in beeld. Dat betekent dat de andere helft stappen zet in het digitale domein zonder de klant echt centraal te (kunnen) stellen.

De inspanningen lonen toch

Bijna de helft van de bedrijven ziet hun omzet en hun medewerkerstevredenheid stijgen als gevolg van de stappen die zij op internet zetten. Zouden dat die bedrijven zijn die de klantreis volledig in beeld hebben gebracht?

Techniek blijft toch leidend

Veel bedrijven laten zich bij hun keuzes vaak nog steeds leiden door technische overwegingen in plaats van marketingoverwegingen. Ze maken dus technische keuzes zonder een goed begrip van wat de klant nu echt wil. Digitale klantgerichtheid lijkt bij hen dus meer om woorden dan om acties te gaan.

topdrivers brian solis

Kijk verder dan digitaal

Digitale transformatie moet volgens Solis gebaseerd zijn op een visie en een doel die verder gaan dan het digitale. Bedrijven moeten hun hele manier van werken aanpassen en de klant echt centraal zetten. Want klanten en medewerkers ontwikkelen zich sneller dan de bedrijven, die vaak ook nog eens gestuurd worden door digitaal ongeletterden.

Lees het rapport hier.