dinsdag, 21 november 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp
Uw organisatie?
informeren en presenteren
draagvlak creeren
online acteren
De mensen van uw organisatie
De middelen van uw organisatie
Aanbod
Mijn aanbod
Mijn netwerk
training, advies en creatie
schrijven, redigeren en ordenen
realisatie online en offline
samenwerken en activeren
Mijn partners

reagan

De Nielsen Norman Group, een toonaangevend onderzoeksbureau voor ‘user experience’, deed in juni 2017 verslag van hun onderzoek naar de meest gehate online advertentietechnieken, als vervolg op wat ze in 2004 aantroffen. De voorkeuren zijn zeker niet veranderd ten gunste van de adverterende service providers…

Mobiel is leidend

Ze vatten hun onderzoek onder 452 ‘argeloze’ Amerikanen als volgt samen: De advertenties die de meeste irritatie oproepen zijn onder meer advertenties die je moet sluiten voor je verder kunt, advertenties die de content reorganiseren en autoplay video’s. En, wat op desktop irriteert, is op mobiel onverdraaglijk.

Zeven adviezen

De website FreeCodeCamp (over development, design en data science) zet de adviezen van de Nielsen Norman Group voor ons op een rij.

  1. Gebruik geen autoplay-video’s en geen advertenties die je weg moet klikken
  2. Geef de bestemming van elke link nauwkeurig aan en los die verwachting tot op de letter in
  3. Gebruik geen vaste banners die je niet kunt wegscrollen
  4. Gebruik geen advertenties die de ‘echte’ content van de website wegdrukken of herordenen tijdens het scrollen
  5. Gebruik geen geanimeerde advertenties
  6. Op mobiel is alles nog veel erger, denk aan de lastig weg te klikken banners en autoplay-video’s
  7. Als je dan toch advertenties nodig hebt, zet ze dan rechts of onder aan de pagina…

Modal Ads

Gebruikersgemak

Opmerkelijk is overigens dat FreeCodeCamp zegt zelf advertentievrij te zijn, maar de bevindingen van het Neilsen-onderzoek ruim schendt met pop-ups en banners die bezoekers moeten interesseren voor Freecodecamp... Het gebruikersgemak kan dus ook zonder advertenties teniet gedaan worden.

Toekomstdroom

Ik zie een toekomst met betaalde toegang tot online diensten van hoge kwaliteit, zonder advertenties en zonder blikvernauwing en filter bubbles.

Het Nielsen Norman-onderzoek is in mijn ogen een steen in de weg naar die toekomst.

Bekijk hier het onderzoek en lees hier hoe FreeCodeCamp erover rapporteert.