dinsdag, 13 november 2018
Online Schrijfhulp
Vraag Rijk
Uw vraag
informeren en presenteren
draagvlak creeren
online acteren
De mensen van uw organisatie
De middelen van uw organisatie

Blog

manifest orig 260

Klanten blijven weg, sponsors hebben andere prioriteiten, gemeente en provincie nemen de meerwaarde van de dienstverlening niet meer waar. Geld dreigt uit te blijven, afdelingen moeten reorganiseren, ontslagen dreigen. Of er moet gewoon nieuw beleid komen...

Aan de slag dus, met een selecte groep. Over een nieuwe koers, nieuwe accenten in de dienstverlening, een betere presentatie van de organisatie, de maatschappelijke bijdrage. Om de eigen medewerkers, de klanten en de stakeholders wakker te schudden.

De schrijfpraktijk

De koppen bij elkaar dus, voor nieuwe energie, goede ideeën en hoe dat te onderbouwen. Het moet allemaal op papier, toch? Om de ideeën vast te houden, bij te schaven en uit te wisselen.

Vele, vele vergaderingen. Versie zoveel van het uitgeschreven 'manifest' is nu in de maak. Compleet met maatschappelijke, econonomische en politieke analyses om de benodigde visie, missie en strategie te funderen.

En nu naar buiten ermee?

Nog niet iedereen is tevreden. Logisch. Het is zoveel tekst geworden. Iedereen heeft er zolang naar getuurd. Dingen zijn wazig geworden.

Nog een ronde dan maar? Of eindelijk toch naar buiten met die verdraaide tekst?

manifest orig 680

Nee, laat er eerst nog iemand naar kijken, iemand van buiten. Iemand die ingewikkelde dingen toegankelijk kan maken. Die kan kappen en polijsten. Om de kern bloot te leggen. Om de soep in te dikken.

Kan het korter?

Alles op één A4'je, of nog minder. Dat kan. Nee, dat moet! Hadden we dat maar eerder gedaan...

Dat zou een hoop extra overleg en tijd hebben gescheeld. Bovendien: je eigen haar knippen blijkt elke keer tot problemen te leiden. Logisch dus om hiervoor een 'externe kapper' in te schakelen.

Dan kan het echte werk beginnen

Het A4'tje is klaar. Nu echt aan de slag: met de kern van de zaak. Die kern vertalen naar levende verhalen opgehaald uit het werkveld, bij de medewerkers, de klanten, de stakeholders. Om te verbeelden wat de dienstverlening bijdraagt.

Zodat dat A4'tje uiteindelijk in de lade met 'ambtelijke stukken' kan. Zodat we de verhalen kunnen vertellen aan de medewerkers, de klanten en de sponsors. Zodat zij goed zien en voelen waar we voor staan, ook als het een nieuwe koers betreft.

Want verhalen overtuigen, en lange of korte ambtelijke stukken niet.

Zie ook: Individuele Schrijfbegeleiding